تجارت ممتاز

تجارت ممتاز

مرکز معرفی فروشگاه های اینترنتی

بازاریابی اینترنتی

آنلاین مارکتینگ

بازاریابی اینترنتی (Online Marketing) که به آن بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین نیز گفته می شود، به کسب در آمد، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می شود. بازاریابی اینترنتی حوزه وسیعی را شامل میشود زیرا نه تنها شامل بازاریابی از طریق اینترنت می شود، بلکه شامل کلیه فعالیتها و بازاریابی ها از طریق رسانه و ابزار آنلاین مانند ایمیل و دیگر وسایل از راه دور است. مدیریت داده های مشتریان و ارتباط الکترونیکی با مشتریان نیز در حوزه بازاریابی اینترنتی خلاصه می شود. بازاریابی اینترنتی، ویژگیهای فنی و خلاقانه اینترنت را با هم گره می زند که شامل طراحی، توسعه، تبلیغات و فروش است.

 

پیدایش اینترنت، این امکان را تقریبا برای همگان بوجود آورده است که هر کسی کالاها، محصولات یا خدمات خود را تنها با فشار چند کلیک از سوی خریداران بفروش برساند. بازاریابی اینترنتی یا آنلاین مارکتینگ، ذاتا ادامه ای از بازاریابی سنتی در سالهای گذشته است. فروش از طریق اینترنت، برای کلیه کسب و کارهای کوچک و بزرگ می تواند سودمند باشد. تنها می بایست نکاتی را رعایت کرد که هسته اصلی بازاریابی اینترنتی را تشکیل می دهند که عبارت است از بررسی بازار هدف، ابزارهای مورد نیاز مانند وب سایت کارآمد و شبکه های اجتماعی و بررسی مخاطب جهت فروش بهتر.

 

باید در نظر داشت باشید که بازاریابی اینترنتی شامل مجموعه کامل و هماهنگ فعالیتهای هدفمندی می باشد که در رابطه با معرفی و عرضه محصولات شما از طریق مستقیم (وب سایت شما) و غیر مستقیم (وب سایتهای معروف و پر بیننده، موتورهای جستجو و دایرکتوری های تخصصی) به بازار عمل می نماید.

 

شرکت نرم افزاری پیام آوران پارسیان برمبنای شعار خود (ارائه راهکارهای نوین نرم افزاری) با بکارگیری نیروی انسانی زبده و متخصص و با استفاده از به روز ترین روشهای آنلاین مارکتینگ و با تجربه 10 ساله در این حوزه آماده ارائه خدمات و انتقال دانش خود در روند بهبود کسب کار شما میباشد.

  • بازاریابی اینترنتی

زمانی که عبارت « بازاریابی اینترنتی چیست » به گوش‌تان می‌خورد یا آن را جایی می‌بینید، نخستین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد چیست؟ صاحبان مشاغل احتمالا با دیدن آن به یاد وب‌سایت می‌افتند؛ برخی افراد به شبکه‌های اجتماعی فکر می‌کنند و دسته‌ای هم به وبلاگ‌ها. تمامی این‌ها برای منظور تبلیغات قابل قبول هستند و موارد یاد شده، هر یک به‌مانند قطعهٔ پازلی است که در کنار یکدیگر مجموعه‌ای جامع و گسترده به وجود می‌آورند و ما آن را با نام بازاریابی اینترنتی می‌شناسیم. متأسفانه، صاحبان مشاغلی که قصد دارند حضور مؤثری در اینترنت داشته باشند باید قطعه‌های پازل بسیاری را مدیریت کنند.

به هر عنوان بازاریابی اینترنتی از ملزومات هر نوع کسب‌وکاری است؛ حتی اگر چندان بزرگ نباشند و در سطح محلی فعالیت کنند. با داشتن حضوری مؤثر در اینترنت می‌توان تخصص و حوزهٔ کاری خود را به دیگران معرفی کرد، به مشتری‌های راغب (یا لید یا سرنخ، به کسانی اشاره دارد که برای نخستین بار از کسب‌وکاری بخصوص بازدید می‌کنند و امکان خریدشان وجود دارد؛ در ادامهٔ مقاله به ذکر مشتری راغب اکتفا می‌شود) جدید دست یافت و به فروش و عرضهٔ محصولات و خدمات پرداخت؛ این‌ها همه در حالی است که با داشتن اطلاعات کافی و بدون نیاز به کمک افراد متخصص در زمینهٔ بازاریابی می‌توان به تمامی اهداف یاد شده دست یافت.

این مقدمه‌چینی نسبتا طولانی تنها به منظور آن بود که پیش از شروع بحث اصلی مقاله درکی کلی از موضوع آن پیدا کرده باشید؛ در حقیقت مقاله‌ای که پیش رو دارید، دورهٔ آموزشی فشرده‌ای دربارهٔ مطالب اساسی مرتبط با انواع پلتفرم‌های بازاریابی اینترنتی (آنلاین) است و البته اطلاعاتی هم در اختیارتان قرار خواهیم داد که برای شروع فعالیت‌ها در این زمینه کارآمد و مفید خواهد بود.

بازاریابی اینترنتی (آنلاین) چیست؟

تا به حال به گسترش برند، محصول و یا خدمتِ شرکت خود از طریق بستر وب فکر کرده‌اید؟  بازاریابی آنلاین، استفاده از کانال‌های مبتنی بر وب است تا بتوانید یک پیام در مورد برند، محصولات و یا خدمات خود به مشتریان بالقوه‌ برسانید. 

با گسترش فضای وب و استفاده مردم از دنیای اینترنت، کسب‌وکارهای بسیاری از انواع بازاریابی دیجیتال جهت گسترش برند خود استفاده می‌کنند تا از این طریق کاربران بسیاری را با محصول و خدمت خود آشنا می‌کنند. روش‌های زیادی برای به‌کارگیری بازاریابی آنلاین وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ایمیل مارکتینگ، بهینه‌سازی موتور جستجو، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و … اشاره کرد. هدف این است که وقتی کاربر در حال مطالعه، خرید، جستجو کردن، گپ‌وگفت در شبکه‌های اجتماعی و … در فضای اینترنت است، با کمک بازاریابی آنلاین توجه او را به خود جلب کنید و بازدیدکننده‌ی وب‌سایت خود را به مشتری تبدیل کنید.

همان‌طور که می‌دانید بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت‌های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می‌کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زیر مجموعه‌ی

بازاریابی درونگرا قرار می‌گیرد. پیش از اینکه تا این میزان استفاده از بازاریابی آنلاین همه‌گیر شود، بسیاری از کسب‌وکارها از بازاریابی سنتی از قبیل چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبورد و … استفاده می‌کردند. جالب است که با این همه گسترش تکنولوژی، همچنان کسب‌وکارهای زیادی از این نوع شیوه‌های بازاریابی استفاده و بسیاری از بودجه‌ی خود را صرف تبلیغات سنتی می‌کنند.

تصور کنید محصول شما نوعی شکلات است. برای معرفی محصول خود تبلیغات تلویزیونی و رادیویی انجام می‌دهید و بروشور محصول خود را پخش می‌کنید. طبیعتا اگر تبلیغ شما به دست مخاطبان اصلی‌تان برسد، فروش شما افزایش پیدا می‌کند ولی راه آنالیزی برای تخمین بازده هر کدام از این روش‌ها وجود ندارد. همچنین کنترل خاص و سریعی روی اجرای کمپینِ در حال انجام وجود ندارد. در صورتی که در بازاریابی آنلاین شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای بسیار کم، تبلیغات خود را اجرا و محصول خود را معرفی کنید. همچنین می‌توانید در مراحل مختلف، کمپین خود را زیر نظر داشته باشید، بررسی کنید و در هر مرحله آن را تغییر دهید تا به نتیجه‌ی موردنظر خود دست یابید.

مزایای بازاریابی آنلاین

  • بررسی و اندازه‌گیری تاثیر کانال‌های مختلف

یکی از مزایای اصلی بازاریابی آنلاین، بررسی کانال‌های مختلف بازاریابی است. شما می‌توانید مسیر حرکت بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را دنبال کنید و راه‌هایی مختلفی را که کاربران برای رسیدن به وب‌سایت یا لندینگ شما طی می‌کنند، زیرنظر قرار دهید. همچنین می‌توانید تاثیر کانال‌های مختلف را بررسی کنید، دریابید کدام کانا‌ل‌ها، بازدهی بیشتری دارند و باعث افزایش مشتریان کسب‌وکار شما می‌شوند.

  • بررسی رفتار مشتری

با بررسی رفتار مشتری و ویژگی‌هایی از قبیل سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و … از طریق ابزارهای بازاریابی دیجیتال، می‌توانید مشتریانی را که پتانسیل بالاتری برای خرید دارند و بیشتر با برند شما درگیر می‌شوند، پیدا کنید، محصولات مرتبط با سلیقه‌ی آن‌ها را در اختیارشان قرار دهید و پیشنهادهای جذابی به آن‌ها ارائه کنید. این ویژگی به شما فرصت می‌دهد، لحظه به لحظه نیازهای مشتریان خود را دنبال کنید و محصولات متناسب به آن‌ها نشان دهید. به طور مثال فرض کنید فردی از شما تلفن همراه خریداری می‌کند. در مراحل بعد احتمالا او به قاب موبایل، هندزفری و … نیاز پیدا می‌کند. می‌توانید از فرصت موجود استفاده و محصولات موجود خود را به او معرفی کنید.

  • دسترسی سریع و راحت

گسترش فضای وب و استفاده از بازاریابی آنلاین سبب می‌شود کاربران بتوانند به راحتی یک کلیک، با محصول شما آشنا شوند و بعد از طی فانل فروش محصول موردنظر را خریداری کنند.

  • هزینه‌های عملیاتی پایین

یکی از مزایای بسیار مهم بازاریابی آنلاین، صرفه‌جویی در زمان، مقرون‌به‌صرفه بودن و حفظ محیط زیست است. به طور مثال فرض کنید قصد دارید بروشورهای تبلیغاتی خود را چاپ و پخش کنید. علاوه بر مصرف کاغذ و هزینه‌های چاپ بسیار، زمان زیادی باید صرف شود تا بروشورها به دست افراد مناسب برسند. در صورتی که در بازاریابی آنلاین، برخلاف روش‌های سنتی، می‌توانید به طور مثال با ارسال ایمیل یا ساختن یک کلیپ و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی پیام خود را در پهنای گسترده‌تری به گوش مخاطبان برسانید.

  • هدف‌گیری مشتری

در بازاریابی آنلاین شما می‌توانید مشتریان خود را دسته‌بندی کنید و پیشنهادهای مختص هر دسته را در اختیارشان قرار دهید. دسته‌بندی‌هایی از منظر جغرافیایی، سن، تحصیلات، علاقه‌مندی، جنسیت و … ایجاد کنید. یک یا چند دسته‌بندی موردنظر خود را انتخاب کنید؛ سپس تمرکز خود را روی آن‌ها بگذارید، آن‌ها وارد فانل فروش کنید تا بهترین نتیجه را از فرایند بازاریابی خود کسب کنید.

ابزارهای بازاریابی آنلاین (اینترنتی)

برای فعالیت در حوزه‌ی بازاریابی آنلاین، لازم است با ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید و بتوانید با کمک آن‌ها، محصولات یا خدمات خود را به کاربران معرفی کنید. بازاریابی اینترنتی و آنلاین ۷ زیر شاخه اصلی زیر را شامل می شود:

  1. سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو
  2. بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
  3.  بازاریابی محتوایی
  4. بازاریابی شبکه های اجتماعی
  5. تبلیغات کلیکی یا PPC
  6. بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش(Affiliate Marketing)
  7. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

بازاریابی آنلاین، فرصت‌های زیادی پیش روی شما می‌گذارد و کمک می‌کند حضور خود را در فضای وب موثرتر ادامه دهید و مخاطبان بیشتری را به کسب‌وکار خود دعوت کنید. جهت استفاده‌ی بهینه از بازاریابی آنلاین، لازم است مشتریان خود را به خوبی بشناسید. برای این کار، می‌توانید با استفاده از راه‌های مختلفی همانند مصاحبه با افراد و مشتریان مختلف، نمونه‌گیری و آمار، بررسی بازخورد کاربران و … شناخت نسبی از مشتری خود پیدا کنید؛ سپس از مزایا و ویژگی‌های بازاریابی آنلاین که پیشتر ذکر شد، استفاده و لید و مشتری بیشتری را جذب کنید.

هر قدر فضای اینترنت و کاربران وب بیشتر افزایش پیدا می‌کند، رقابت بین کسب‌وکارهای مختلف در این فضا شدیدتر می‌شود. با وجود این اگر هر کسب‌وکاری مشتری خود را به خوبی بشناسد، با داشتن استراتژی مناسب می‌تواند در فضای وب، بازاریابی آنلاین خود را به صورت موثر انجام دهد و با ارائه‌ی ارزش منحصربه‌فرد، لیدهای مناسب و زیادی جذب کند.

مهمترین و پرکاربردترین راه‌های تبلیغاتی مورد استفاده در بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی شامل مفاهیم و مباحث گسترده‌ای می‌شود و اساسا هر فعالیت مرتبط با بازاریابی که در اینترنت انجام بگیرد، به عنوان زیرمجموعه‌ای از آن شناخته می‌شود. البته برای جلوگیری از گمراه شدن شما و درک بهتر چگونگی کارکرد فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی آنلاین، بعضی از مهمترین و پرکاربردترین راه‌های تبلیغاتی مورد استفاده در بازاریابی اینترنتی را که کسب‌وکارهای کوچک حتما باید راجع به آن‌ها اطلاعات داشته باشند، به شما معرفی می‌کنیم.

بازاریابی موتور جستجو

بازاریابی موتور جستجو (با کلمهٔ اختصاری SEM شناخته می‌شود) به هر فعالیت مرتبط با بازاریابی‌ای اطلاق می‌شود که به منظور دسترسی بیشتر و راحت‌تر کاربران به وب‌سایتِ کسب‌وکاری بخصوص به هنگام جستجو در پلتفرم‌هایی چون گوگل انجام می‌گیرند. بهینه‌سازی موتور جستجو (یا همان سئو) و پلتفرم‌های جستجوی هزینه‌بری چون گوگل ادوردز هر دو به عنوان بخش‌هایی بسیار مهم و اساسی (و البته مجزا از هم) از بازاریابی موتور جستجو شناخته می‌شوند. امروزه دیدن بهینه سازی سایت برای هر وبمستری بسیار حیاتی است.

شما با به‌کارگیری سئو، وب‌سایتی درست می‌کنید که به منظور داشتن رتبه‌ای خوب در میان سایر سایت‌ها در موتورهای جستجو طراحی شده باشد. سئو که استفاده از آن رایگان است (ولی پیاده‌سازی آن رایگان نیست)، به شما کمک می‌کند تا بدون نیاز پرداخت هزینه به موتورهای جستجو، کاربران آن‌ها وب‌سایت شما را در جستجوهای‌شان ببینند. به منظور داشتن رتبه‌ای خوب و قابل‌قبول در میان سایر وب‌سایت‌ها، باید تحقیقات گسترده‌ای برای شناسایی کلمات کلیدی مهم انجام دهید و از چگونگی نوشتن محتوای با کیفیتی که متمرکز بر کلمات کلیدی شناسایی شده باشند، آگاهی داشته باشید. برای داشتن این آگاهی مطلب اصول سئو بسیار کاربردی است.

به‌علاوه به هنگام استفاده از سئو دربارهٔ چگونگی استفاده از تکنیک‌هایی از قبیل لینک‌سازی هم باید مطلع باشید (این تکنیک‌ها نیز سبب بالا رفتن رتبهٔ وب‌سایت می‌شوند). با وجود اینکه باید به‌طور منظم کلمات کلیدی مورد استفادهٔ خود را مورد بررسی قرار دهید تا مطمئن شوید سئوی وب‌سایت شما در وضعیت خوبی به سر می‌برد، سئوی وب‌سایت اصلی شما، برخلاف سایر پلتفرم‌های بازاریابی به بازبینی و بررسی مداوم احتیاجی ندارد.

برای آموزش سئو وردپرس اما ابزارهایی چون یواست سئو (یواست سئو یکی از افزونه‌های رایگانی است که در محیط وردپرس مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تصویر بالا می‌توانید محیط آن را مشاهده کنید) وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا وب‌سایت خود را به منظور استفاده از سئو بهینه‌سازی کنید؛ حتی اگر اطلاعات چندانی راجع به سئو نداشته باشید.

تبلیغات کلیکی

بازاریابی کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک (CPC) نوعی تبلیغات است که در آن بازاریاب‌ها ابتدا تبلیغ مورد نظر خود را طراحی می‌کنند، سپس آن را به منظور معرفی به مخاطبان هدف‌شان با استفاده از پلتفرم تبلیغاتی معرفی می‌کنند و در نهایت بابت نتیجهٔ حاصل شده هزینه‌ای پرداخت می‌کنند. بسته به عواملی از جمله پلتفرمی که برای تبلیغ انتخاب می‌شود، هزینهٔ پرداخت شده در پایان کار ممکن است به ازای کلیک‌های صورت گرفته، تبدیل‌های صورت گرفته، اقدامات صورت گرفته توسط مخاطبان یا تعداد نمایش وب‌سایت در موتورهای جستجو محاسبه شود.

بازاریابی پرداخت به ازای کلیک با دو گونهٔ مختلف از تبلیغات به کار گرفته می‌شود: تبلیغات وابسته به جستجو و تبلیغات نمایشی یا تبلیغات همسان .

در تبلیغات وابسته به جستجو این امکان را خواهید داشت تا تبلیغات گوگل  داشته باشید تا متن‌های تبلیغاتی خود را در معرض دید کاربرانی بگذارید که با استفاده از کلمات کلیدی مورد انتخاب شما اقدام به جستجو می‌کنند. برای نمونه اگر کاربران به دنبال خرید «بلیط هواپیما» باشند و شرکت شما کمپین تبلیغاتی‌ای به منظور فروش بلیط راه انداخته باشد، پس از وارد کردن عبارت جستجو، بسته به قیمت کلیکی که انتخاب کرده‌اید، نخستین وب‌سایت به نمایش در آمده برای آن‌ها متعلق به تبلیغ شما خواهد بود.

سایر پلتفرم‌های تبلیغاتی همگی مربوط به تبلیغات نمایشی هستند: مثل بسیاری از شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌هایی که تبلیغات نمایشی را در سایت‌های پربازدید قرار می‌دهند. با استفاده از تبلیغات نمایشی می‌توانید تبلیغات خود را در معرض دید کاربرانی بگذارید که در اینترنت در حال گشت‌زنی هستند. این نوع از تبلیغات در جاهای مختلفی به نمایش درمی‌آیند: برای نمونه ممکن است کاربری در صفحه‌ای از سایت دنیای اقتصاد باشد، با آن‌ها مواجه شود، یا به هنگام سر زدن به صفحهٔ خبرهای خبرگزاری تسنیم. مزیتی که استفاده از این نوع از تبلیغات برای شما دارد این است که امکان معرفی محصولات شما را به کاربرانی فراهم می‌کند که مستقیما به دنبال محصولات شما نمی‌گردند. بزرگترین این پلتفرم‌ها که شبکه نمایش بزرگی در ایران در اختیار دارد، پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت است که نمونه‌ای از تبلیغات همسان آن را در خبرگزاری تسنیم در زیر می‌بینید. برای آموختن بیشتر این حوزه مطلب تبلیغات کلیکی چیست یا تبلیغات بنری کلیکی را بخوانید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، هم شامل بازاریابی ارگانیک (بدون پرداخت هزینه) می‌شود و هم شامل تبلیغات هزینه‌بر که دستهٔ دوم به وسیلهٔ برنامه‌های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک همسان پلتفرم مورد نظر صورت می‌گیرد و اغلب در ایران کاربرد چندانی ندارد هم به دلیل گرانی دلار و هم به لیل تحریم‌ها و هم عدم نمایش به مخاطبان ایرانی . اغلب، هدف از راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، معرفی بیشتر و بهتر برند و برقراری روابط مؤثر با مشتری‌ها است.

محبوب‌ترین پلتفرم مورد استفاده برای بازاریابی در میان شبکه‌های اجتماعی در ایران اینستاگرام و تلگرام هستند. برای موفقیت در بازاریابی اینتستاگرام یا همان اینستاگرام مارکتینگ مطالبی که منتشر می‌کنید در جذب فالوئرها بسیار حیاتی هستند که برای اثرگذاری مطالب نیاز دارید تا نوشتن کپشن اینستاگرام را با عکس تبلیغاتی مناسب همراه کنید.

بازاریابی ایمیلی

همانگونه که از نام آن برمی‌آید در بازاریابی ایمیلی سعی بر آن است تا با ارسال ایمیل با مشتری‌ها ارتباط برقرار شود و به این صورت تعداد مشتری‌های راغب و میزان فروش را افزایش داد. در بازاریابی ایمیل، همانند شبکه‌های اجتماعی، هدف، قرار دادن محصولات در معرض دید کاربران است تا به این وسیله شما و کسب‌وکارتان را فراموش نکنند، اما بر خلاف شبکه‌های اجتماعی، صاحبان مشاغل به هنگام استفاده از ایمیل، دستشان در استفاده از تکنیک‌های مرتبط با فروش بازتر است، چراکه در قالب ایمیل می‌توان پیشنهادهای فروش مختلف، اعلان فروش محصولات، فراخوان برای اقدام و دیگر مسائل این چنینی را لحاظ کرد.

چه به هنگام خرید کردن مشتری‌ها و چه پیش از انجام فرایند خرید توسط آن‌ها باید برای ارسال ایمیل به آن‌ها اقداماتی را در نظر داشت. برای نمونه می‌توان برای کسانی که با ذکر آدرس ایمیل خود ثبت‌نام می‌کنند تخفیفی در نظر گرفت تا انگیزه‌شان برای این کار بیشتر شود. به‌علاوه توصیه می‌شود از سرویس‌های مدیریت ایمیلی همچون «میل‌چیمپ یا میرلایت» استفاده کنید؛ کارکرد این سرویس‌ها به این صورت است که متن‌های از پیش طراحی شده توسط شما را در موقعیت‌هایی بخصوص (برای نمونه به هنگام ثبت‌نام کاربر؛ ایمیل خوشامدگویی) به صورت خودکار و در قالب ایمیل ارسال می‌کنند. برای جلوگیری از اشتباه ایمیل مارکتینگ و از دست رفتن هزینه و زمان تیم بازاریابی حتما مطلب آموزش ایمیل مارکتینگ را مطالعه کنید.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به فعالیت‌هایی اشاره دارد که طی آن‌ها محتوایی به منظور جذب مشتری‌های راغب و جلب اعتماد کاربران در اینترنت منتشر می‌شود. محتوای تولیدی شما بسته به فعالیت و نیازهای‌تان ممکن است در قالب یکی از موارد زیر باشد:

  • مطالبی که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید؛
  • مطالبی که به عنوان مهمان برای سایت‌های دیگر منتشر می‌کنید و در آن‌ها به سایت خود لینک می‌دهید؛
  • دیگر انواع محتوایی که به منظور جذب مشتری‌های راغب مورد استفاده قرار می‌دهید (کتاب‌های الکترونیکی، مطالعه‌های موردی و … ). هدف استفاده از این گونه محتواها دریافت اطلاعات مشتری‌های راغب است؛
  • اینفوگراف‌ها یا ویدئوهایی که امکان به‌اشتراک‌گذاری‌شان در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی وجود داشته باشد.

پیش از شروع بازاریابی محتوا باید اهداف مورد نظر خود را مشخص کرده باشید؛ به‌علاوه محتوای منتشر شده باید در هماهنگی با فعالیت‌های مرتبط با بهینه‌سازی موتور جستجو باشد. زمانی که برنامهٔ انتشار محتوا را طرح‌ریزی می‌کنید، به خاطر داشته باشید که محتوا باید به‌طور منظم منتشر شود؛ در غیر این صورت به نتایج مطلوب نخواهید رسید. مطلب بازاریابی محتوایی چیست به شما کمک می‌کند تا بدانید چه مواقعی سراغ سفارش تولید محتوا بروید و چه زمانی خودتان شروع به مثلاً تولید محتوا فروشگاه اینترنتی کنید. به عنوان یک نمونه می‌توانید تولید محتوای بلاگ یکتانت را به عنوان نمونه ببینید.

شبکه‌سازی اینترنتی

فعالیت‌های مرتبط با شبکه‌سازی اینترنتی، اگر با رویکرد درست انجام بگیرند، به شما امکان برقراری ارتباطاتی سودمند را در انجمن‌های گفتگو و گروه‌های اینترنتی می‌دهد که سبب رونق گرفتن کسب‌وکارتان می‌شود. می‌توانید با کسانی که در حوزهٔ کاری شما فعالیت می‌کنند آشنا شده و به منظور انجام پروژه‌ای بخصوص شراکت کنید، یا با به‌اشتراک‌گذاری اطلاعاتی که از حوزهٔ کاری خود دارید نظر تعدادی از مخاطبان هدف‌تان را به خود جلب کنید و به این وسیله برای خود مشتری پیدا کنید. البته فراموش نکنید که هدف اصلی در این نوع از بازاریابی برقراری ارتباط با دیگران است و نه فروش مستقیم.

برخی از بهترین مکان‌هایی که می‌توانید در آن‌ها به دنبال گروه‌های اینترنتی مرتبط با حوزهٔ کاری‌تان بگردید عبارت‌اند از:

  • گروه‌های فیسبوک؛
  • گروه‌های لینکدین (یکی از این گروه‌ها را می‌توانید در تصویر بالا ببینید)؛
  • انجمن‌های گفتگوی صنایع مختلف، مانند گروه‌ۀای تلگرامی مرتبط؛
  • انجمن‌های گفتگوی پرسش و پاسخ، مانند جوابکو.

صرف نظر از اینکه فعالیت‌های مرتبط با شبکه‌سازی اینترنتی را به چه صورتی انجام دهید، روشی است بسیار سودمند برای معرفی کسب‌وکارتان به کاربرانی که امکان تبدیل شدن‌شان به مشتری وجود دارد و نیز برای رونق کسب‌وکار به‌طور کلی؛ این در حالی است که این فعالیت‌ها اغلب هزینه‌ای برای شما ندارد.

گام اول شروع بازاریابی اینترنتی چیست؟

برای شروع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی اینترنتی، نخستین کاری که باید انجام دهید راه‌اندازی وب‌سایتی خوش‌ساخت و حرفه‌ای است. به خدمت گرفتن فردی متخصص برای انجام این کار می‌تواند بسیار سودمند باشد (اگر توان پرداخت هزینه‌اش را داشته باشید)، چراکه آن‌ها با استفاده از تجربهٔ خود می‌توانند وب‌سایت را به‌گونه‌ای طراحی کنند که توجه افراد را جلب کند و نرخ تبدیل بالایی داشته باشد.

بهتر است زمانی که وب‌سایت مراحل ساخت را طی می‌کند و برنامهٔ اولیهٔ آن نوشته می‌شود، تحقیقات گسترده‌ای در زمینهٔ کلمات کلیدی انجام دهید. کلمات کلیدی‌ای که انتخاب می‌کنید، در رتبهٔ نهایی شما در موتورهای جستجو تأثیر بسزایی خواهد داشت، بنابراین طرح‌ریزی برنامه‌ای کارآمد برای کلمات کلیدی یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که به هنگام شروع کار بازاریابی اینترنتی باید انجام دهید.

زمانی که بازدید از وب‌سایت شما آغاز می‌شود، حتما فرمی در قسمتی از صفحهٔ اصلی وب‌سایت قرار دهید که امکان دریافت ایمیل بازدیدکنندگان به وسیلهٔ آن وجود داشته باشد. به‌علاوه ایمیل‌های خوشامدگویی ارسال خودکاری هم از قبل آماده کرده باشید که در اسرع وقت بتوانید با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنید. پس از آنکه کار طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت به پایان رسید، برای بیشتر کسب‌وکارها مرحلهٔ بعدی کار، طرح‌ریزی برنامه‌ای برای حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی خواهد بود. هر کسب‌وکاری باید دارای صفحهٔ اینستاگرام یا تلگرام یا توئیتری باشد که حاوی اطلاعاتی جامع و مفید دربارهٔ حوزهٔ کاریش باشد. بسته به ویژگی‌های مخاطبان، می‌توان حساب‌های کاربری‌ای هم در دیگر شبکه‌های اجتماعی مهم از جمله لینکداین، آپارات، فیسبوک و پینترست و … درست کرد.

کمی زمان می‌برد تا نتیجهٔ مطلوب از فعالیت‌های انجام گرفته در شبکه‌های اجتماعی حاصل شود و برای این منظور باید مرتباً مطالب قرار گرفته در این شبکه‌ها را به‌روز کرد و مورد بررسی قرار داد، اما نتیجهٔ حاصل شده ارزش این تلاش و زحمت را دارد و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از بهترین روش‌ها برای تشکیل انجمن اینترنتی مرتبط با هر کسب‌وکاری شناخته می‌شود. پس از به پایان رسیدن کار ساخت حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مد نظر، می‌توانید به صلاح‌دید خود از دیگر انواع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (چه در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی باشد، چه در تبلیغات وابسته به جستجو و چه تبلیغات بنری ) به شما کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان، به شکلی کارآمد به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید و اگر بخواهید دیگران را از تجربه و تخصص خود آگاه کنید، استفاده از فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا هم ایدهٔ بسیار خوبی است.

چگونگی ارزیابی نتایج حاصل شده از فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی

فارغ از اینکه کدام پلتفرم‌ها را برای پیشبرد فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی به کار گرفته باشید، ابزارهای رایگانی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید میزان کارایی بازاریابی اینترنتی خود را ارزیابی کنید.

  • گوگل آنالیتیکس: کانال‌های وارد کنندهٔ ترافیک به سایت شما، کسانی که از وب‌سایت‌تان بازدید می‌کنند، چگونگی فعالیت این افراد در سایت شما و عواملی که به تبدیل، تشویق‌شان می‌کند، از جمله مواردی هستند که با استفاده از آنالیتیکس گوگل می‌توان پیگیری کرد. استفاده از آن هم کار دشواری نیست و با استفاده از چند تگ ساده می‌توانید آن را با وب‌سایت‌تان همگام کنید. تحلیلگر گوگل منبع اطلاعاتی ارزشمندی است که هر وب‌سایتی باید در اختیار داشته باشد؛
  • تحلیلگرهای همسان بر روی پلتفرم: از جمله این تحلیلگرها می‌توان به فیسبوک اینسایتز، تحلیلگر توییتر و اینستاگرام اینسایتز (Insights) اشاره کرد. با استفاده از این تحلیلگرها می‌توان معیارهای بر روی پلتفرم از قبیل لایک‌ها، به‌اشتراک‌گذاری‌ها، ریتوییت‌ها، کامنت‌ها و پیام‌های مستقیم را مورد ارزیابی قرار داد. با استفاده از این اطلاعات می‌توانید ببینید تلاش‌های‌تان در زمینهٔ تشکیل انجمن اینترنتی تا چه حد نتیجه‌بخش بوده است و محتوای‌تان تا چه حد توجه مخاطبان را به خود جلب کرده است.

برآورد هزینهٔ فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی (آنلاین)

فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی می‌تواند هزینهٔ زیادی به همراه داشته باشد، اما خوشبختانه امکان سازگار کردن هزینه‌ها با تمامی بودجه‌های منظور شده برای بازاریابی وجود دارد. پیش از هر چیز باید بخشی از سرمایهٔ خود را به منظور پرداخت هزینهٔ سالانهٔ هاست و دامین وب‌سایت کنار بگذارید تا از کارکرد مؤثر مهمترین بخش بازاریابی اینترنتی خود کسب اطمینان کنید.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به خودی خود رایگان است و اگر وظیفهٔ تولید و مدیریت محتوای مورد نیاز را به شخص دیگری نسپارید، آن هم هزینه‌ای نخواهد داشت. تعدادی از پلتفرم‌های بازاریابی ایمیل موجود، برای صد یا هزار مشترک ابتدایی شما هزینه‌ای در نظر نمی‌گیرند و با استفاده از این پلتفرم‌ها می‌توان پس از افزایش نسبی درآمد، اقدام به پرداخت هزینه برای این بخش کرد. به‌علاوه ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی رایگانی چون گوگل پلنر (Google Keyword Planner) هم وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بدون پرداخت هزینه وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید و می‌تواند انتخاب ایده‌آلی برای شروع کار باشد.

از بخش‌های یاد شده که بگذریم، تعدادی فعالیت دیگر وجود دارد که توصیه می‌شود از همان ابتدای کار بخشی از سرمایهٔ خود را صرف هزینه‌های مرتبط با آن‌ها کنید. این فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

  • استخدام طراحی حرفه‌ای برای ساخت وب‌سایت.
  • استخدام کسی که اصول تبلیغ نویسی را می داند.
  • سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کمپین‌های پرداخت به ازای کلیک به منظور دست‌یابی به مخاطبان بیشتر و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های مرتبط با تولید مشتری راغب. بسته به هدف‌تان در پلتفرم یکتانت می‌توانید از کلیکی ۵۰ تومان داشته باشید تا قیمت‌ها و بودجه‌های بازاریابی بالاتر.

باید به خاطر داشت هر هزینه‌ای که صرف پیشبرد فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی اینترنتی می‌شود، نه تنها نوعی سرمایه‌گذاری درآمدزا حساب می‌شود، بلکه در شمار دیگر هزینه‌های لازم برای کسب‌وکار قرار می‌گیرد. به هنگام فرا رسیدن زمان پرداخت مالیات است که هزینه‌های لازم برای کسب‌وکار به کمک شما می‌آیند و ارزش سرمایه‌ای را که در اختیار دارید بیشتر می‌کنند

چگونه کسب و کارهای آنلاین می تواند در کسب وکارها کمک کنند؟

کسب و کارها تحت تاًثیر پیشرفت تکنولوژی قرار گرفته و تنها راه را همسو و همراه شدن با تکنولوژی دانسته اند. کسب و کار های آنلاین می تواند در کسب و کارها کمک کنند.

با ورود تکنولوژی به کشورها، کسب و کارها تحت تاثیر آن قرار گرفته و به خاطر پیشرفت سریع و روز افزون و پایین آوردن هزینه ها شرکت ها، تنها راه را همسو و همراه شدن با تکنولوژی دانسته اند. در کشور ما نیز مدیران به این باورند که دیگر روش های سنتی بازدهی خود را از دست داده اند و اگر به سرعت سازمان خود را به سوی سازمانی دیجیتالی کوچ ندهند، سرمایه هایشان را از دست رفته خواهند دید.

کسب و کارهای آنلاین هم برای سازمان ها و شرکت های بزرگ مفید بوده و سرمایۀ آن ها را حفظ نموده است و هم برای افرادی که علاقه مندند یک کسب و کار کوچک به راه بیندازند، این روش به مدیران این امکان را می دهد که دائماً عمل کرد خود را مورد بررسی قرار داده و معایب آن را بشناسند.

مزایای کسب و کار آنلاین

هنگامی که یک رهبر با کمک فن آوری های دیجیتالی بتواند در یک لحظه اطلاعات و حتی مهارت های لازم را کسب نماید حتماً کمک شایانی به کسب و کار وی می شود. زمان، عنصر اصلی پیشرفت و ترقی در یک سازمان است در هیچ روش سنتی نمی توان سرعت بالای دیجیتال را یافت، در کسب و کارهای آنلاین این امکان وجود دارد که مدیر بتواند چشم انداز آینده هدف ها و برنامه های خود را رصد کند و برای رسیدن به آن ها راه ها وروش های مختلف را اتخاذ نماید.

زمان بندی را عنصر اصلی کار خود قرار داده و تجزیه و تحلیل نمایید که آیا آن محصولی که انتخاب نموده اید در آن زمان خواصت از طرف بازار فروش پذیرفته خواهد شد، اگر این گونه به نظرتان آمد خوب می توانید به سرعت اقدام نمایید و بازاریابی خود را آغاز کنید. یک روش ساده برای اینکه متوجه بازار فروش یک محصول شوید توجّه به رقیبان تان است مثلاً اگر یک محصول در بازار رقیبی برای شما ندارد پس می توان نتیجه گرفت که شاید بازار فروشی هم ندارد.

در هر کسب و کاری مشخص کردن هدف و نقطه ای که دوست دارید در نهایت به آن برسید از اهمیت زیادی برخوردار است و می توان گفت قبل از به راه اندازی یک کسب و کار ایجاد هدف است که کار را به حرکت و پویایی وادار می کند و مشخص می کند چه تلاش هایی را در این میان برگزینید که اگر در ترسیم آن کوتاهی کنید حتی یک کسب کار آنلاین را نیز ممکن است به شکست بکشاند.


اجرایی کردن هدف ها به راستی که کار دشواری است که البته کسب و کار های آنلاین این را برای صاحبان سرمایه آسان و قابل دسترس نموده است، صرف هزینه های بالا در کسب و کارهای سنتی بسیاری از آن ها را در قدم های اول محکوم به شکست می کرد امّا این امر در کیب کارهای انلاین  به حداقل یا حتی صفر رسیده است.
راحت تر کردن مسیر رسیدن به هدف باعث می شود که اعضای مختلف مجموعه در مسیر خود ثابت قدم بمانند مسلماً توجه به همه این موارد هم باعث رضایت کارمندان شده و هم پیشرفت شرکت و در نهایت رضایت مشتریان آن مجموعه را در بر دارد.

یک کسب و کار آنلاین مسلماً برای پیش رفت به اینترنت نیازمند است کسب اطلاعات و آگاهی در زمینه اینترنت کسب درآمد شما را امکان پذیر می کند و تجارتی را که به راه انداخته اید برای شما با دوام می گرداند.

همه مدیران دوست دارند از نیروهای متخصص در مجموعه خود بهره ببرند یافتن نیروهای کارآمد، دسترسی و جذب آن ها از طریق کانال های آنلاین اینترنتی بسیار راحت تر است ، حتی شما می توانید با امکاناتی که دیجیتال در خدمت شما قرار می دهد به راحتی کارمندان خود را به افرادی حرفه ای وآموزش دیده تبدیل نمایید ، شناختن استعدادهای پنهانی و به کار بردن آن ها در زمینه های مختلف امری است که در کسب و کارهای آنلاین سهل الوصول است ، نمی توان نادیده گرفت که در این نوع کسب و کارها افراد یک مجموعه چقدر راحت یکدیگر را می یابند و مانند یک تیم در کنارهم به حل مشکلات مجموعه خود می پردازند.


مدیران یک مجموعه آنلاین نه تنها به راحتی با کارمندان شان رابطه برقرار می کنند بلکه می توانند با دیگر مدیران در سازمان های دیگر تبادل اطلاعات نمایند در این میان کارمندان نیز بی بهره نبوده و با دیگر کارمندان مجموعه رابطه ای عمیق تر خواهند داشت .
این ارتباطات دوسویه باعث می شود افراد نزدیکی و وابستگی بیشتر به مجموعۀ خود پیدا کرده و راحت تر با آن هماهنگ شوند ، مدیران هم می توانند پیوسته از حال و اوضاع کارمندان خود با خبر بوده و از آن ها در برابر مشکلات شان حمایت نمایند ، یافتن مسائلی که باعث کاهش کارآیی یک کارمند می شود در واقع کمک به کل مجموعه است

در چنین محیط دیجیتالی به سرعت نیروهای ناکارآمد شناخته شده  و می توان آن ها را از چرخه کاری حذف نمود و در مقابل نیروهای فعال و کوشا شناخته شده و می توان مورد تشویق قرار داد، در چنین محیط آرامی می توان به شکوفایی و بروز خلاقیت در کارکنان یک مجموعه امید داشت، کاهش هزینه های آن را برآورد کرد، افزایش سود دهی را به انتظار نشست و در نهایت رضایت مندی در مشتریان را بالا برد و در آخر از مدیران تبلیغاتی برای جذب مشتری بیشتر حمایت کرد.
مدیران یک مجموعه هنگامی که حتی چند مورد از موارد ذکر شده را در سازمان خود رعایت کنند می توانند امیدوار باشند آن نقطۀ نهایی که در ذهن شان می پروراندند دور از دسترس نخواهد بود.


یک کسب و کار دیجیتالی تلاش می کند تا مسیر را برای شما هموارتر و دوردست ها را قابل رویت کرده و با این کار مدیر یک مجموعه را توانمند نموده و او را در رونق بخشیدن به کارش یاری می رساند و سازمان را تشویق می کند تا با سرعت بیشتری مسیر پیشرفت را بپیماید.  

  حرف آخر:

یک کسب و کار آنلاین موفق فقط با تجزیه و تحلیل از بازار، بررسی میزان تقاضا، شناختن ویژگی های رقیبان و مقایسه با برتری های خود، توجه به زمان بندی مناسب و بسیاری موارد دیگر به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

 

سایت تجارت ممتاز

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام