تجارت ممتاز

تجارت ممتاز

مرکز معرفی فروشگاه های اینترنتی

مهارت های نرم چه مهارت‌هایی هستند

مهارت های نرم یا Soft Skills، نام اصطلاحی فراگیر است که امروزه اهمیت آن بیش از پیش احساس می‌شود. به طور خلاصه، مهارت های نرم، آن دسته از مهارت های غیر فنی هستند که در نحوه تعاملات شما با دیگران، زندگی شخصی، ارتباطات تجاری، چگونگی حل مسائل و مواردی از این قبیل موئر عمل می‌کنند.

این مهارت ها جزء پایه ای ترین و بنیادی ترین مهارت ها به شمار میروند که به رشد و توسعه فردی و ارتقاء شخصیت شما کمک می‌کنند و صد البته که در رشد و توسعه کسب و کار ها و مشاغل مختلف نیز تاثیر گذارند. این موارد جزء موضوعات اساسی هستند که بیشتر از هر زمان دیگری، به یادگیری آن نیاز داریم. کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس، انطباق پذیر نبودن با شرایط مختلف، مدیریت غلط زمان و عدم برقراری ارتباطات موثر با دیگران تنها بخشی از مشکلاتی است که به علت عدم توجه به این مهارت ها به وجود می‌آیند.

فرقی نمی‌کند که شما مدیر یک کسب و کار باشید یا یک بانوی خانه دار و حتی یک دانش آموز؛ افراد در سطوح مختلف و جایگاه های اجتماعی متفاوت به آموزش مهارت های نرم و به کارگیری آن احتیاج دارند.

  • مهارت های نرم
  • مهارت های نرم

مهارت های نرم به صورت همزمان هم به معنی ویژگی‌های شخصی و هم به معنی مهارت‌های میان‌فردی است که بر چگونگی کار کردن یک شخص یا تعامل او با دیگران تاثیر می‌گذارند. عبارت مهارت های نرم گستره وسیعی از مهارت‌ها را در بر می‌گیرد که می‌توانند در حوزه‌های گوناگون نظیر کار تیمی، مدیریت زمان، هم‌دردی و سرسختی کارآمد باشند.

مهارت های سخت چیست؟

قبل از پاسخ به پرسش مهارت های نرم چیست، بهتر است به این بپردازیم که مهارت های سخت چه نوع مهارت هایی هستند. منظور از مهارت های سخت یا Hard Skills، درواقع همان تخصص، دانش فنی و مهارتی است که شما برای انجام کار های مختلف به آن نیاز دارید.

به طور مثال اگر برنامه نویس فرانت اند باشید، تسلط‌تان به کدنویسی HTML و CSS یک نوع مهارت سخت محسوب میشود و یا اگر شما مدرس زبان انگلیسی باشید، مهم ترین مهارت و دانشی که به آن نیاز دارید، تسلط کامل بر زبان انگلیسی است که نوعی مهارت سخت محسوب میشود.

مهارت های سخت به عنوان یک عامل مهم و لازم برای استخدام افراد در سازمان ها و شرکت ها به شمار میروند. شما میتوانید این مهارت ها را از  طریق مدرسه و دانشگاه، شرکت در کلاس های آموزشی و یا به صورت خودآموز بدست آورید.

مهارت‌های نرم کدامند؟

از سوی دیگر مهارت‌های نرم، مهارت‌های ذهنی هستند که ارزیابی کمیت آن‌ها بسیار دشوارتر از مهارت‌های سخت است. از مهارت‌های نرم با عنوان «مهارت‌های انسانی» یا «مهارت‌های بین فردی» نیز یاد می‌شود و مهارت‌هایی هستند که به نحوه ارتباط و تعامل شما با سایر افراد مرتبط هستند. برای مثال ارتباطات، انعطاف‌پذیری، مذاکره، کار تیمی، فن‌بیان، رهبری، انگیزه، شکیبایی، توانایی حل مسئله، مدیریت زمان و اخلاق کاری.

مهارت‌های نرم، شما را به فردی دلپذیر در محل کار و یک عضو با ارزش تیم تبدیل می‌کنند. بسته به نوع شرکت یا کسب‌وکار، کارفرمایان به دنبال جذب افرادی با مهارت‌های کلیدی و با تجربه برای سمت‌های موجود هستند؛ اما با وجود اهمیت بالای این مهارت‌ها، مهارت‌های نرم ویژه‌ای نیز وجود دارند که کارفرمایان در هنگام استخدام نیرو به دنبال یافتن آن‌ها هستند. مهارت‌های نرم می‌توانند به خوبی مهارت‌های سخت، نشانگر نحوه عملکرد شغلی افراد باشند. داشتن این مجموعه از مهارت‌ها شما را بدون توجه به محل کار و نوع کاری که انجام م‌ دهید، به کارمندان خوب و با ارزشی تبدیل می‌کند.

مهارت‌های نرم مهم ترند یا مهارت های سخت؟

بدون شک شما برای انجام هر کاری به یادگیری دانش آن کار (مهارت سخت) نیاز دارید اما به یاد داشته باشید که در مسیر پیشرفت شغلی و مهارتی، روزی خواهد رسید که تخصص و مهارت های فنی شما با دیگر افراد چندان تفاوتی ندارد و همه افراد به سطح بالایی در مهارت آموزی دست پیدا کرده اند.

در این صورت چیزی که باعث پیشرفت شما می‌شود، قدرت انعطاف پذیری و انطباق پذیری، قدرت ایجاد تغییر، همدلی، برقراری ارتباط با دیگران، توانایی تاثیر گذاری بر دیگران و مواردی از این قبیل خواهد بود. مهارت‌های نرم باعث میشوند که نیروی های انسانی مانند ربات به نظر نرسند و از ظرفیت های وجودی و ابعاد مختلف انسانی خود نهایت استفاده را ببرند.

فرادی که این مهارت ها را به خوبی در خود تقویت کرده اند، در حرفه خود نیز موفق ترند؛ چراکه میدانند چگونه باید از مهارت های فنی خود استفاده کنند که بیشترین بازدهی را برای آنها داشته باشد.

حتی اگر بخواهیم کمی عمیق تر بررسی کنیم، این افراد میدانند که چه شغلی مناسب آنهاست و با ویژگی های شخصیتی شان سازگار است. بنابراین کاری را انتخاب میکنند که از انجام دادن آن لذت ببرند. انسانی هم که از کار خود لذت میبرد، میتواند خلاقیت بیشتری به خرج دهد و نه تنها به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند، بلکه برای آن سازمان یا شرکت نیز خلق ارزش کند.

چه کسی از مهارت های نرم استفاده می‌کند؟

برخی حرفه‌ها مانند سرویس‌های مخصوص مصرف‌کنندگان عملا مترادفی برای مهارت های نرم به حساب می‌آیند، اما این‌طور نیست که قشر محدودی را نیازمند کسب چنین دانشی به حساب آوریم و هرکسی می‌تواند فارق از حرفه شغلی خود از کمک مهارت های نرم در کار و زندگی برخوردار شود. هر زمان که شما مشغول تعامل با یک همکار یا مشتری می‌شوید، فرصتی برای استفاده از مهارت های نرم در اختیار دارید تا کار خود را آسان‌تر، بهتر و بهینه‌تر به انجام برسانید. مدیریت زمان، تطبیق یافتن با شرایط تازه و کار کردن بهینه تحت فشار، همگی مهارت های نرمی هستند که هر محیط کاری با هر میزان تجربه میان کارمندان را دگرگون می‌سازند.

چرا مهارت‌های نرم مهم هستند؟

اهمیت مهارت‌های نرم در ابعاد مختلف زندگی کاملا مشهود و ملموس است به این دلیل که این مهارت ها یکی از اصلی ترین و اساسی ترین بخش های زندگی افراد را در بر می‌گیرند. نحوه ارتباط شخص با خود، دنیا و اطرافیان، احساسات، باور ها و عقاید انسان، دیدگاه افراد مختلف نسبت به زندگی و… جز مواردی هستند که روی بخش های مختلف زندگی (زندگی کاری و حرفه ای، زندگی شخصی و عاطفی) و علاقه‌مندی ها تاثیر می‌گذارند و همچنین مستقیما با مهارت‌های نرم در ارتباط هستند.

نکته دیگری که در این بحث حائز اهمیت است این است که مهارت ‌های نرم، قابلیت انتقال را دارند و شخص، فارغ از شغل خود، این مهارت‌ها را به کار می‌گیرد؛ بنابراین، در محیط کار نیز چنین شخصی می‌تواند سازگارتر باشد.

مهارت‌ های نرم، به‌خصوص در آن دسته از محیط‌های کاری که دارای ارباب‌رجوع هستند، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. کارمندان این مشاغل در تماس مستقیم با مشتریان هستند.

اگرچه مهارت‌های فنی ممکن است راه شما را به درون یک سازمان باز کنند، مهارت های نرم آن چیزی هستند که در طولانی‌مدت درهای بیشتری را به روی شما خواهند گشود. اخلاق‌مداری شما در محیط کار، رفتار شما، مهارت‌های ارتباطی شما، هوش عاطفی شما و مجموعه‌ای از دیگر رفتارهای فردی، مهم‌ترین مهارت های نرمی هستند که موفقیت طولانی‌مدت در حرفه شغلی را رقم می‌زنند.

با این مهارت‌ها می‌توانید تبدیل به یک رهبر واقعی شوید. در صورتی که مهارت های نرم خوبی داشته باشید، چیزهایی مانند حل مسئله، سرسختی، انگیزه‌بخشی و تیم‌سازی همگی شکلی بسیار آسان‌تر به خود می‌گیرند. آگاهی از اینکه چطور می‌توان با افراد گوناگون کنار آمد -و رفتار و ذهنیتی مثبت به نمایش گذاشت- برای موفقیت حیاتی است.

مشکل اینجاست که اهمیت این مهارت های نرم معمولا دست کم گرفته می‌شود و همانطور که بالاتر هم گفتیم، دوره‌های آموزشی کمتری برای آن‌ها نسبت به مهارت‌های سخت وجود دارد. ضمنا ناگفته نماند که مهارت های نرم در واقع مفهومی جهانی هستند و این یعنی شمار بسیاری از کارگران و کارمندان در سراسر جهان از آن‌ها بی‌بهره مانده‌اند و آموزش‌های لازم را دریافت نکرده‌اند. به همین خاطر بسیار مهم است که تا جای ممکن روی تمرین‌های مهارت های نرم و توسعه فردی تمرکز شود، درست به همان اندازه که وقت و انرژی روی مهارت‌های سخت گذاشته می‌شود.

اهمیت مهارت‌های نرم برای مدیران کسب و کار

آموزش مهارت‌های نرم برای مدیران کسب و کار از جنبه های مختلفی حائز اهمیت است. اولین و مهم ترین جنبه، نحوه برقراری ارتباط مدیر با اعضای تیم و کارمندان است. مدیرانی که به خوبی با این موارد آشنا هستند، می‌دانند که چگونه اعضای تیم خود را مدیریت (Manage) کرده و با تیپ های مختلف شخصیتی کنار بیایند.

این موضوع کمک می‌کند که به بهترین شکل با کارمندان خود تعامل داشته باشند و مشکلات و چالش های احتمالی تیم را با هزینه کمتری رفع و حتی از به وجود آمدن آن‌ها جلوگیری کنند. به یاد داشته باشید که ارتباطات موثر با کارمندان می‌تواند برای ارتقاء رضایت کارمندان و افزایش بهره وری کسب و کار سودمند باشد.

مورد بعدی نحوه ارتباط با مشتری است. همانطور که می‌دانید روابط عمومی نقش کلیدی را در بازگشت سرمایه و ارتباط با مشتری و بازاریابی ایفا میکند. بنابراین توانمند شدن مدیران کسب و کار ها در حوزه مهارت‌های نرم، به آن‌ها کمک می‌کند که با مشتریان خود به شیوه موثرتری ارتباط برقرار کنند و نیاز مخاطبان را به خوبی تشخیص دهند.

علاوه بر این، شما میتوانید یک چارچوب یا ساختار سازمانی برای روابط عمومی خود بچینید که در آن افراد بتوانند به بهترین شکل با مشتریان ارتباط برقرار کرده و خروجی موثرتری برای سازمان داشته باشند.

همچنین، مهارت‌های نرم در شبکه سازی و توسعه ارتباطات تجاری شما نیز بسیار اهمیت دارند و شما به عنوان یک مدیر کسب و کار می‌بایست از دایره ارتباطات قوی برخوردار باشید.

اهمیت مهارت‌های نرم برای دانش آموزان

آموزش مهارت‌های نرم به دانش آموزان از این جهت بسیار مهم است که دانش آموزان به تازگی در حال یافتن هویت اجتماعی و هویت شغلی خود و شکل دادن به آن هستند و میخواهند مسیر زندگی و  چشم انداز آینده خود را به شکل درستی ترسیم کنند.

یادگیری این موارد و نهادینه ساختن این مهارت ها در وجود دانش آموزان، میتواند در  مسیر زندگی و فعالیت های شغلی آنها تاثیر مثبت داشته باشد چرا که مهارت‌های نرم سرآغاز و پایه یادگیری کلیه مهارت های زندگی میباشند.

بنابراین آموزش مهارت‌های نرم میتواند به خودشناسی، دیگر شناسی و برقراری ارتباطات موثر با دیگر دانش آموزان کمک کند و از خیلی اشتباهاتی که ممکن است آنها انجام دهند جلوگیری کند. با اینکه این مهارت ها جزء ضروری ترین مهارت های لازم برای زندگی به شمار میروند، اما در نظام آموزشی مورد توجه بسیار کمی قرار گرفته اند.

مهارت‌های نرم و اشتغال

طبق مطالعات انجام شده، تقریبا بخش زیادی از استخدامی های جدید طی ۱۸ ماه از بین می روند و شکست میخورند. تنها ۱۱ درصد از این شکست ها به دلیل عدم وجود مهارت های سخت است. مابقی ناشی از عدم وجود مهارت‌های نرم میباشد. بیایید این آمار را دقیق تر بررسی کنیم:

  • ۲۶ درصد از استخدامی ها به دلیل اینکه نمیتوانند فیدبک و بازخوردی (Feedback) را بپذیرند، با شکست مواجه میشوند.
  • ۲۳ درصد از استخدامی ها به دلیل اینکه قادر به درک و مدیریت احساسات نیستند، با شکست مواجه میشوند.
  • ۱۷ درصد از استخدامی ها به دلیل اینکه انگیزه کافی برای رشد و پیشرفت را ندارند، با شکست مواجه میشوند.
  • ۱۵ درصد از استخدامی ها به دلیل اینکه خلق و خو و رفتار مناسب در کار ندارند، با شکست مواجه میشوند.
  • و فقط ۱۱ درصد از استخدامی ها به دلیل اینکه مهارت های فنی لازم را ندارند، از کار بی کار میشوند.

در ادامه شش دلیل اصلی اهمیت مهارت های نرم در محیط کار را توضیح خواهیم داد:

پیشرفت شغلی و به دست آوردن ترفیع

موسسه iCIMS Hiring Insights در گزارش‌های خود دریافته که «نود و چهار درصد از فعالان حوزه استخدام و نیرویابی باور دارند کارمندی که از مهارت های نرم بهتری برخوردار است، شانس بیشتری برای ترفیع شغلی و به دست آوردن سمت‌های مدیریتی دارد. این قیاس با کارمندانی صورت گرفته که سال‌ها تجربه بیشتر دارند اما نمی‌توانند مهارت های نرم را از خود به نمایش بگذارند. بنابراین اگر بخواهید در شغل خود به پیشرفت قابل توجه دست یابید، توسعه این دست از مهارت‌ها شکلی بسیار حیاتی به خود می‌گیرد، زیرا همین مهارت‌ها هستند که شما را از دیگران چه در مصاحبه‌های شغلی و چه در حین کار متمایز می‌کنند.

فضای کاری مدرن میان‌فردی است

مهارت‌هایی مانند شنوایی فعالانه، همکاری، ایده‌پردازی و برقراری ارتباط موثر با همکاران از ارزش فراوانی در فضای کاری مدرن برخوردار هستند و خواهند بود. مهارت های نرم موثر از ساخت محیط کاری سالم و گروهی که بهره‌وری در آن بالا است اطمینان حاصل می‌کنند و در جهانی که شکلی شدیدا رقابتی به خود گرفته، این‌ها ویژگی‌هایی ضروری برای تقریبا تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها هستند.

مشتریان مهارت‌های نرم را طلب می‌کنند

این روزها مشتریان گزینه‌هایی زیادی پیش روی خود دارند و یک محصول یا سرویس را می‌توانند از شرکت‌های گوناگون دریافت کرده و سپس تجربه‌ای که به دست آورده‌اند را از طریق موبایل‌های هوشمند و اینترنت با دیگران به اشتراک بگذارند. برای چنین مشتریانی، سهولت خرید و قیمت‌گذاری‌هایی که در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارند از بیشترین اهمیت برخوردار بوده و معمولا تاثیری شگرف روی تصمیم‌گیری آن‌ها راجع به استفاده از خدمات یک کسب‌وکار خاص می‌گذارد. بنابراین توانایی برقراری ارتباط با مشتریان در سطح کاملا انسانی، فاکتوری حیاتی در موفقیت هر سازمان و شرکتی خواهد بود.

محیط‌های کاری آینده متکی بر مهارت های نرم خواهند بود

اتوماسیون و هوش مصنوعی باعث می‌شوند در گذر زمان گستره وسیع‌تری از مشاغل متکی بر مهارت های نرم باشند. پیشرفت‌های تکنولوژی باعث شده شمار وظایفی که نیازمند مهارت‌های سخت هستند کاهش بیابد و بنابراین مهارت‌های نرم یک وجه تمایز کلیدی در محیط‌های کاری خواهند بود. پژوهشی که از سوی سازمان اقتصادی Deloitte صورت گرفته پیش‌بینی می‌کند «مشاغلی که شدیدا بر مهارت های نرم وابسته هستند تا سال ۲۰۳۰ میلادی به دو سوم از تمام مشاغل تبدیل خواهند شد».

همینطور که هزینه تولید ربات‌ها کاهش می‌یابد و عملکرد هوش مصنوعی هم بهبود، مشاغلی مانند کارگران خط تولید به صورت کاملا اتوماتیک پیگیری خواهند شد. مهارت‌های سنتی مانند کار تیمی، برقراری ارتباط و تفکر انتقادی اهمیتی بیشتر از همیشه خواهند یافت.

اتوماسیون مهارت های نرم دشوار است

نکته‌ای که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم در اینجا ادامه می‌یابد: مهارت‌هایی مانند هوش عاطفی را به سختی می‌توان اتومات کرد و به این زودی‌ها به تکنولوژی لازم برای چنین کاری دست پیدا نمی‌کنیم. این یعنی انتظار می‌رود مشاغل متکی بر مهارت های نرم در آینده نزدیک خواستنی‌تر شوند. البته که کسب و آموزش مهارت‌های نرم دشوار است و همین موضوع راجع به پایش مهارت‌های آموخته شده هم مصداق دارد. کمپانی‌هایی مانند VirtualSpeech سعی دارند با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی به بهبود مهارت های نرم کارمندان خود بپردازند.

تقاضای فراوان برای مهارت های نرم میان کارفرمایان

افرادی که مهارت های نرم از خود به نمایش می‌گذارند بیشتر از همیشه میان کارفرمایان و برای نیروی کاری متقاضی دارند. بنابر مقاله سال ۲۰۱۷ یکی از دانشجویان هاروارد راجع به اهمیت مهارت‌های اجتماعی در بازار کار، مشاغلی که خواستار سطح بالایی از تعاملات اجتماعی هستند تقریبا ۱۲ درصد از نظر سهم نیروی کاری ایالات متحده رشد داشته‌اند.

کارفرمایان در پی چه هستند؟

در گذشته استخدام افراد بر مبنای تخصص آنها صورت میگرفت اما شرکت ها و سازمان های امروزی، معیار های متفاوتی برای استخدام افراد در نظر گرفته اند. آنها به این نتیجه رسیده اند که داشتن دانش فنی و تخصص به تنهایی کافی نبوده و برای حفظ سازمان و شرکت به مهارت هایی مثل کار تیمی، مدیریت زمان، فن مذاکره، مهارت حل مسئله و … نیاز است.

در یک نظرسنجی تازه، از ۱۰۰۰ مدیر جذب نیرو خواسته شده که مهم‌ترین مشخصه‌های موجود در بهترین کارمندان شرکت خود را لیست کنند. ۵ مشخصه‌ای که بیشترین دفعات به آن‌ها اشاره شده به شرح زیر است:

  • حل مسئله
  • مهارت‌های برقراری ارتباط موثر
  • خودمحوری
  • انگیزه
  • تطبیق‌پذیری/انعطاف‌پذیری

سایر مهارت‌هایی که برای این مدیران اهمیت دارند:

  • کار تیمی
  • اتکاپذیری
  • تطبیق‌پذیری
  • حل منازعه
  • سرسختی
  • رهبری
  • پژوهش
  • خلاقیت
  • مذاکره
  • اخلاق کاری
  • وجدان کاری

مهارت های نرم مهم همراه با مثال‌

مهارت‌های نرم شامل ویژگی‌های ذاتی شخصیت و نیز توانایی‌هایی آموختنی هستند. در ادامه مهارت‌های نرم اصلی و چگونگی مؤثر بودن آن‌ها را هنگام جست‌وجوی کار آورده‌ایم.

ارتباطات

مهارت‌های ارتباطی مؤثر از طریق روند مصاحبه و به طور کلی در حرفه‌ی شما مفید خواهند بود. توانایی برقراری ارتباط شامل دانستن چگونگی صحبت با دیگران در موقعیت‌ها یا شرایط مختلف است. به عنوان مثال، ممکن است هنگام کار با یک تیم در پروژه، به برقراری ارتباط نیاز داشته‌باشید تا عقیده‌ی خود را درمورد ایده یا فرایندی بگویید که فکر می‌کنید بی‌ اثر است.

یافتن راهی برای مخالفت مدبرانه و ماهرانه با دیگران در کار که به تضاد و تعارض منجر نشود، مهارت مهمی است که کارفرمایان برای آن ارزش قائل‌اند.

حل مسئله

کارفرمایان برای افرادی که می‌توانند به‌سرعت و به طور مؤثر مسائل را حل کنند، ارزش بسیاری قائل‌اند. ممکن است نیل به این هدف نیازمند به‌کارگیری دانش تخصصی برای حل سریع یک مسئله یا اختصاص وقت خود برای تحقیق و مشورت با همکاران به منظور یافتن راه‌حلی توسعه‌پذیر و طولانی‌مدت باشد

خلاقیت

خلاقیت توانایی گسترده‌ای است که شامل چندین مهارت مختلف (سایر مهارت های نرم و همچنین مهارت‌های فنی) است. کارکنان خلاق می‌توانند روش‌های جدیدی را برای انجام وظایف، بهبود فرایندها یا حتی کشف راه‌های جدید و هیجان‌انگیز برای کسب‌و‌کار مربوط پیدا کنند. از خلاقیت می‌توان در هر نقشی و هر سطحی استفاده کرد.

تطبیق‌پذیری

تا چه اندازه به‌راحتی با تغییرات سازگار می‌شوید؟ اگر در یک زمینه یا استارت‌آپ مبتنی بر فناوری فعالیت می‌کنید، سازگاری به طور ویژه‌تری مهم است. تغییر در فرایندها، ابزارها یا مشتریانی که با آن‌ها کار می‌کنید، می‌تواند به‌سرعت اتفاق بیفتد. کارکنانی که توانایی سازگاری با شرایط جدید و روش‌های نوین را دارند، در بسیاری از مشاغل و صنایع باارزش هستند.

اخلاق کاری

اخلاق کاری توانایی انجام به‌موقع و با کیفیت مطلوب وظایف و امور است. اخلاق کاری قوی به شما کمک می‌کند تا رابطه‌ی مثبتی را با کارفرما و همکارانتان برقرار کنید، حتی زمانی که هنوز در شغلتان تازه‌کار، و در حال توسعه‌ی مهارت‌های فنی خود هستید. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند با شخصی که اخلاق کاری قوی دارد و برای یادگیری مشتاق است، کار کنند تا کارمندی ماهر اما بی‌ انگیزه.

مهارت های نرم را می‌توان در تمام صنایع به کار گرفت و مهارت‌های ارتباطی موثر هم در هر شغلی به کار می‌آیند، چه پرستار باشید، چه آرایشگر و چه مکانیک. توسعه هر شکلی از مهارت نرم می‌تواند مزایای خاص خود را به همراه آورد. به عنوان مثال با بهبود مهارت‌های ارتباطی می‌توانید به کارمندان خود کمک کنید به شکلی موثرتر تعامل داشته باشند و با مدیریت زمان هم می‌توان بهره‌وری را بالا برد.

مزایای کلی بهره‌گیری کارمندان یک شرکت از مهارت‌های نرم به شرح زیر است:

بهره‌وری افزایش یافته – در صورتی که بهینگی کارمندان در رسیدگی به وظایف و پایبندی به مسئولیت‌ها افزایش یابد، شرکت یا سازمان به دستیابی به اهداف خود نزدیک‌تر می‌شود.

کار تیمی بهبودیافته – برای اینکه یک کسب‌وکار در موثرترین حالت خود عمل کند، افراد حاضر در آن باید به خوبی با یکدیگر همکاری کنند تا به اهداف یکسان دست یابند. کیفیت کار زمانی بهبود می‌یابد که مردم از نقاط قوت فردی و مهارت‌های منحصر به فرد خود به صورت مشترک و تجمیع شده استفاده می‌کنند.

نرخ حفظ بهبودیافته – مردم می‌خواهند در شرکتی مشغول به کار شوند که روی توسعه شغلی کارمندان خود سرمایه‌گذاری می‌کند. در واقع ۶۴ درصد از کارمندان بریتانیایی می‌گویند اگر پیشنهادی از شرکتی دیگر دریافت کنند که فرصت‌های یادگیری بیشتر دارد، شرکت خود را عوض خواهند کرد. علاوه بر این، هزینه‌های استخدام و پرورش نیرو با بهبود نرخ حفظ کارمندان کاهش می‌یابد.

رضایت بهبودیافته کارمندان – سرمایه‌گذاری روی کارمندان نشان می‌دهد که برای آن‌ها ارزش قائل هستید. حس تجلیل شدن از کار و داشتن چشم‌اندازی مثبت باعث می‌شود کارمند رضایت بیشتری از کار به دست آورد.

رهبری بهبودیافته – مهارت‌های نرم کارمندان را برای سمت‌های مدیریتی آمده می‌کنند، در چنین سمت‌هایی همواره نیاز به شنوایی فعالانه، همدردی و چیزهایی از این دست حس می‌شود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که ۵۰ درصد از کارمندان به خاطر مدیریت ضعیف از سمت شغلی خود کناره می‌گیرند.

جذب مشتریان تازه – اگر مشتریان از سرویس‌ها و محصولات شرکت شما راضی باشند، به احتمال بیشتری خدمات شما را به دیگران نیز توصیه خواهند کرد. این یعنی کسب‌وکار شما با فرصت‌های تجاری تازه روبه‌رو می‌شود.

ارتباط سازنده‌تر در محیط کار – هرچه ارتباط موثر میان نیروها افزایش یابد، ریسک اعوجاج در پیام‌هایی که شرکت می‌خواهد به کارمندان و مشتریان بدهد کاهش می‌یابد. به این ترتیب شرکت مورد نظر به شکلی روان‌تر به عملیات‌های خود ادامه خواهد داد.

آیا نیاز به بهبود مهارت های نرم خود دارید؟

بسیاری از افراد در استفاده از برخی مهارت های نرم بسیار توانمند ظاهر می‌شوند و سایرین نه‌چندان. برای مثال یک نفر ممکن است سخنران بسیار خوبی باشد و بتواند اتاقی پر از آدم‌های گوناگون را تحت تاثیر سخنان خود قرار دهد، اما در عین حال نتواند در یک رویداد شبکه‌سازی شلوغ با انسان‌ها تعامل کند.

به شکلی بسیار رایج، مردم را یا اهمیت مهارت های نرم را دست کم می‌گیرند یا مهارت‌های خود را بیش از حد خوب تصور می‌کنند. با توسعه مهارت های نرم و توانمندی هرچه بیشتر در آن‌ها می‌توان چنین سناریوهایی را دگرگون کرد و بهبود بخشید:

  • کسب‌وکار شما نرخ حفظ مشتری پایینی در قیاس با دیگر بازیگران همان حوزه دارد
  • شما به صورت مداوم دیر به جلسات می‌رسید و به سختی به ددلاین‌ها پایبند باقی می‌مانید
  • شما قادر به گسترش دادن شبکه حرفه‌ای خود نیستید یا اصلا از فرصت‌های شبکه‌سازی دوری می‌کنید
  • شما می‌توانید با مشتری دلخواه خود ملاقات داشته باشید، اما به ندرت وارد فاز بعدی کار یا عقد قرارداد می‌شوید

چگونه می‌توان مهارت ‌های نرم را ارتقا داد؟

برخلاف مهارت‌های سخت که آموختنی هستند، مهارت‌ های نرم بیشتر درونی‌اند و یادگیری آنها بسیار دشوار است؛ علاوه بر آن، ارزیابی و اندازه‌گیری آنها نیز دشوارتر است. در ادامه چند راه‌کار برای تقویت مهارت های نرم بیان می‌کنیم:

. مهارتی را که می‌خواهید کسب کنید، برگزینید و آن را به طور مداوم تمرین کنید

. مهارت های نرم مثبتی را که در دیگران تشخیص می‌دهید، ببینید و تقلید کنید

اهداف مهمی را برای بهبود مهارت های نرم تعیین کنید

منابعی را برای کمک به یادگیری خود پیدا کنید

 

 

مهارت ‌های نرم خود را نشان دهید

وقتی برای شغل جدیدی درخواست می‌دهید، مهارت ‌های نرم خود را نیز مانند سایر تخصص‌هایتان نشان دهید. ابتدا از این مهارت‌ها، که با شغل موردنظرتان مرتبط است، یک لیست بنویسید و آن را با لیست ملزومات شغل مورد درخواستتان مقایسه کنید. می‌توانید این مهارت‌ های نرم را در بخش مهارت‌ها در رزومه خود اضافه کنید و اگر می‌توانید، مدرک و مثالی را در رابطه با آن بیان کنید.

در نهایت، می‌توانید این مهارت‌ها را در مصاحبه شغلی نیز نام ببرید و حتی می‌توانید با رفتار دوستانه و صمیمی خود بر داشتن این مهارت‌ها مهر تأیید بزنید. اگر در طول مصاحبه با دقت به صحبت‌های مصاحبه‌کننده گوش کنید، بر داشتن مهارت‌های شنیداری صحه گذاشته‌اید.

 

 

منابع

:کاربوم

رشدانا

فرادرس

 

 

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام