تجارت ممتاز

تجارت ممتاز

مرکز معرفی فروشگاه های اینترنتی

ارتباط موثر چیست؟

مهارت ارتباط موثر

اگر کمی دقیقتر به آن فکر کنیم ارتباط یعنی ارسال پیامی از ما به شخص دیگر. ما با مهارت ارتباط تلاش می کنیم آنچه را که در ذهن خود داریم به دیگری انتقال دهیم. ما نکته ای در مغز خود داریم، آن را به یک پیام تبدیل می کنیم و این پیام به فرد مقابل ارسال می شود. این پیام می تواند در قالب کلمات یا رفتار یا شکل دیگری باشد. فرد مقابل پیام دریافت شده را بررسی کرده و آنچه از آن برداشت می کند را به ذهن خود وارد می کند. نکته مهم این است که بدانیم نمی توان صددرصد مطمین بود که آنچه طرف مقابل از این پیام برداشت می کند دقیقا چیزی باشد که ما در نظر داشتیم. زیرا ما یک بار آنچه در  ذهنمان داریم را به پیام تبدیل می کنیم و آن پیام را با روشی به طرف مقابل ارسال می کنیم. طرف مقابل پیام ما را دریافت کرده و آن را معنی می کند. در هریک از این مراحل یعنی تبدیل از ذهن ما به پیام، ارسال پیام، دریافت و معنی پیام امکان تحریف معنی اصلی پیام وجود دارد.

هدف از ارتباط موثر

با توجه مطالب ارایه شده هدف از ارتباط موثر این است که بتوانیم به بهترین شکل آنچه را که در نظر داریم به مخاطب منتقل کنیم. این انتقال باید به شکلی باشد که کمترین احتمال تحریف و تغییر معنی پیام وجود داشته باشد.

توانایی برقراری روابط اجتماعی، یکی از نشانه های اصلی سلامت روان در افراد است.

کسانی که از مهارت ارتباط موثر  برخوردار نیستند، غالبا دوستان اندکی داشته و شبکه اجتماعی و حمایتی محدودی دارند.

دستیابی به پیوند های اجتماعی و به دنبال آن احساس امنیت، آرامش، اهمیت و احترام، نیازمند برخورداری از برخی مهارت های اجتماعی می باشد که مهمترین آن ها را توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران تشکیل می دهد.

انواع ارتباط موثر

ارتباط فرآیندی است، که در آن تبادل اطلاعات، افکار و احساسات بین مردم از طریق صحبت کردن، نوشتن و یا زبان بدن صورت می گیرد.

ارتباط موثر زمانی رخ می دهد که، مطلب انتقال داده شده از سمت طرف دریافت کننده درک شده باشد.

اهداف ارتباط موثر شامل ایجاد یک درک مشترک، تغییر رفتار و کسب اطلاعات می باشد.

اکثر متخصصان ارتباطات بخش اصلی (و گاه تمام)‌ مسئولیت ارتباط موثر را بر عهده‌ی ارسال کننده‌ی پیام می‌گذارند.

البته این به معنای انکار اهمیت نقش دریافت‌کننده نیست، بلکه تاکیدی بر این امر است که فرستنده‌ی پیام‌ها، مسئولیت دارد از تمام توان خود برای افزایش اثربخشی ارتباط استفاده کند و به سادگی بی‌توجهی یا بی‌دقتی مخاطب را به بهانه‌ای برای کاهش اثربخشی ارتباط تبدیل نکند.

انواع ارتباط موثر بین فردی

مهارت ارتباط موثر

ارتباط قدرت مدار خودمحور

شخصی که چنین رفتاری دارد معمولاً

می خواهد نظر خودش را به دیگران تحمیل کند.

حوصله گوش دادن به حرف های دیگران را ندارد.

بیشتر نصیحت می کند، پند و اندرز می دهد.

رفتارش مستبدانه و دیکتاتوری است.

دیگران را از عاقبت کارهایشان می ترساند.

این گونه اشخاص در درون خود اغلب احساس گناه و خجالت دارند.

ارتباط منفی و منفعل

مهارت های ارتباط موثر

در این روش شخص آگاهانه سعی می کند:

از درگیری اجتناب کند حتی اگر نتیجه اش رنج بردن خودش باشد.

به جای عمل، عکس العمل نشان می دهد.

خواست های دیگران را به خواسته های خود ترجیح می دهد و اطرافیان هم بیشتر از رفتار او سوءاستفاده کرده و از طرف او تصمیم می گیرند و سهم او را در رابطه انکار می کنند یا به او کار بیشتری ارجاع می دهند.

اغلب عصبانی، مأیوس، رنجیده، انزواطلب و غیراجتماعی است.

معمولاً چنان تحت تأثیر احساسات و هیجانات قرار می گیرد که حتی عادی ترین خواسته هایش را هم نمی تواند بیان کند.

در درون خود دائماً احساس نگرانی، نارضایتی و رنجش دارند.

 ارتباط  مثبت و موثر

مهارت ارتباط

شخصی که رفتاری مثبت و تأثیرگذار دارد:

در درجه اول با خودش و درونش رابطه ای آگاهانه دارد.

خود و دیگران را آنطور که هستند می پذیرد.

به نیازها، خواسته ها، افکار و ارزش های خود واقف است.

به رهبری اراده خود برای تأمین نیازهای خود فعالیت می کند.

برای کسب حقوقش مقاومت می کند.

از عزت نفس بالایی برخوردار است و برای رسیدن به خواسته هایش قدم اول را برمی دارد.

مستقیماً رابطه برقرار می کند.

پیامدهای عدم مهارت ارتباط موثر

معرفی مهارت های ارتباط موثر

احساس خلاء و تنهایی


احساس ضعف و درماندگی


پایین آمدن حس اعتماد به نفس


طرد شدن از جانب دیگران


بروز رفتارهایی ناهنجار مانند پرخاش و تعارض


عدم ارضای نیازهای روانشناختی و جسمی


استرس و اضطراب


عدم کنترل رفتار در مواجهه با مشکلات


آسیب پذیر بودن

اگر تا به حال قادر به برقراری ارتباط موثر با اطرافیان خود نبوده اید و نوع برقراری ارتباطتان پیامد هایی برای زندگی شما داشته است، شما نیاز به یادگری مهارت ارتباط موثر دارید.

در زیر ما ده قدم  لازم برای بهبود ارتباط موثر را ارائه داده ایم:

مهارت برقراری ارتباط موثر

بشنوید

برخی افراد فکر می کنند تنها با مهارت بی نظیرشان در صحبت کردن می توانند در برقراری ارتباط با دیگران موفق شوند.

 

اما ظاهرا این افراد فراموش کرده اند که شنیدن فاکتور بسیار مهمی در مهارت های ارتباطی است.

تا زمانی که شنونده خوبی نباشید، در ارتباط برقرار کردن با دیگران هم توفیقی کسب نخواهید کرد.

برای اینکه شنونده خوبی باشید باید علاقه خود به آگاهی از دیدگاه دیگران را نشان دهید، از پرت کردن حواس طرف مقابل بپرهیزید، اگر حافظه تان چندان مورد اطمینان نیست، یادداشت برداری کنید، حرف دیگران را قطع نکنید و پیش از پایان صحبت طرف مقابل درباره حرف هایش قضاوت نکنید.

بخوانید

مطالعه و خواندن، به شما کمک می کند تا درک بهتری از زبان، دستور زبان و فرم جملات داشته باشید.

مطالعه نقش مهمی در شناخت اصطلاحات صنف های گوناگون، بازشدن پنجره ذهن به روی چشم اندازهای نو، یادگیری مطالب مختلف، افزایش خلاقیت ایفا می کند.

همچنین با مطالعه کردن قادر خواهید بود گوینده توانایی باشید.

در یک کلام خواندن به تقویت مهارت های ارتباطی شما کمک شایانی می کند.

۳٫ به ارتباط غیرکلامی بها بدهید

غیر از ارتباط کلامی که همان صحبت با دیگران است،نوعی ارتباط غیرکلامی هم وجود دارد که با استفاده از لحن، ایما و اشاره، حرکات چشم ها، حالات صورت و غیره میسر می شود.
ارتباط غیرکلامی درک و برقراری ارتباط با دیگران را تسهیل می کند و به عبارتی بسیاری بر این باورند که ارتباط غیرکلامی آنچه در درون شماست را به راحتی به دیگری منتقل می کند.
نباید فراموش کرد که ارتباط غیرکلامی در فرهنگ های مختلف، متفاوت است.

۴٫ بپرسید

پرسش و طرح سوال بخشی مهم و جدایی ناپذیر در برقراری ارتباط است و ذهن شما را نسبت به موضوع روشن می کند.
دقت کنید که وقتی سوالی را مطرح کردید، برای پاسخ گرفتن هم شکیبایی به خرج دهید، تا جواب مناسبی بگیرید.
پرسیدن سوالات به جا و مناسب در مسیر برقراری ارتباط شما را راهنمایی خواهد کرد.

۵٫ درک اصول ارتباطی

برای برقراری ارتباط چه روندی را باید طی کرد؟ روند یا چرخه برقراری ارتباط به گونه ایست که در هر موقعیت و برای هر کسی قابل اجراست.


روند برقراری ارتباط عبارت است از:

هدف، رمزگذاری پیام، انتقال پیام، دریافت پیام، رمزگشایی یا درک پیام دریافتی، ارائه بازخورد یا واکنش نشان دادن به فرستنده پیام.
با طی کردن این مراحل می توانید به سادگی با دیگران ارتباط برقرار کنید.

۶٫ مذاکره کنید

ممکن است موقعیتی برایتان پیش بیاید که برای دستیابی به اهدافتان مجبور به مذاکره با شخص یا گروهی شوید. طرف مقابل شما حتما تلاش می کند که مذاکره را به نفع خود پیش ببرد.
مذاکره سودمند زمانی اتفاق می افتد که نیازها و چشم اندازهای مد نظر دیگران را خوب درک کنید و با ذهنی باز به جای کوشش برای از میدان به در کردن حریف، ارتباط متقابل از نوع برد-برد ایجاد کنید.

۷٫ یادداشت برداری کنید

به اشتراک گذاری اطلاعات و مکتوب کردن برخی از نکات و صحبت های مطرح شده در نشست ها راهی است برای به خاطر سپاری نکات مورد بحث قرار گرفته و کاوش برای درک بهتر آنها.

۸٫ درجمع صحبت کنید


صحبت کردن در جمع به شما کمک می کند تا مهارت بیشتری در برقراری ارتباط با دیگران پیدا کنید.

اعتماد به نفس داشتن در چنین کاری را هیچگاه فراموش نکنید.

از حالات صورت و به ویژه چشم ها هم غافل نشوید تا به این ترتیب شنوندگان و حاضران هم بتوانند با شما بهتر ارتباط برقرار کنند.

۹٫ از کنار بازخورد به آسانی نگذرید


بازخورد کلید برقراری ارتباط است. بازخورد به شما کمک می کند تا ارتباط شما با گیرنده یا فرستنده پیام سازنده باشد.

در قضاوت و داوری منصف و عادل باشید تا برقراری ارتباط با دیگران برای شما سود بیشتری داشته باشد.

داشتن نگرش مثبت نسبت به بازخورد می تواند فاصله شما را با موفقیت کمتر کند.

۱۰٫ بر کشمکش ها پیروز شوید

کشمکش و برخورد بخش جدایی ناپذیر ارتباط متقابل و روابط کاریست.

تلاش کنید در این کشمکش ها مودب و در عین حال محکم باشید، به جای تمرکز بر فرد یا گروه به دنبال راهی برای پیروزی بر کشمکش ها باشید، به جای تصمیم گیری بر پایه فرضیات و حدس و گمان ها، برای یافتن حقایق کاوش کنید.

موانع ارتباط موثر

موانع ارتباط اثر بخش با توجه به تعریفی که از ارتباط موثر کردیم هر مانعی است که باعث شود پیام ما به درستی ارسال نشود. این موانع می توانند شامل موارد زیادی شوند.

گاهی اوقات حتی تفاوت سطح فرهنگی و یا تحصیلات می تواند یک مانع در ارتباط موثر باشد. زمانی که دو نفر تعاریف مختلفی از یک واژه یا جمله داشته باشند ارتباط می تواند غیر موثر شود. گاهی اوقات یک جمله که برای یک نفر یک جمله معمولی است برای شخص دیگر می تواند حامل توهین باشد.

حتی روشی که برای ارسال پیام و ارتباط انتخاب می کنیم میتواند مانعی در ارتباط موثر باشد. این که ما حرف می زنیم یا پیامک می فرستیم و یا ایمیل می زنیم هریک در مواردی خاص می توانند مفید و یا غیر مفید باشند. به طور کلی نمی توان یک پیشنهاد برای همه موارد ارایه داد. برخی ارتباطات می توانند در قالب ایمیل بهتر انجام شوند. زیرا خواننده ایمیل بعد از این که کاملا آن را خواند به آن پاسخ می دهد. ضمن این که نمی تواند در میان صحبت طرف مقابل را قطع کند. قطعا در برخی موارد ممکن است ارتباط تلفنی و یا حضوری موثرتر باشد. همان طور که ارتباط تلفنی یا ایمیلی در برخی موارد ممکن است مانع ارتباط موثر باشد.

درباره موانع ارتباط موثر می توان به تفصیل صحبت کرد اما به طور خلاصه می توانیم بگوییم هر عاملی که باعث شود پیام به درستی ارسال و یا دریافت نشود مانعی در راه ارتباط موثر خواهد بود.

انواع ارتباط موثر بین فردی

 

  1. ارتباط تهاجمی و خودمحور

در چنین ارتباطی شخص تلاش دارد که نظر خودش را به دیگران تحمیل کند. از آنجا که غیر از نظر خودش برای نظر دیگران ارزشی قایل نیست معمولا حوصله گوش دادن به حرف های دیگران را ندارد. این نوع از افراد معمولا بیشتر نصیحت می کند، پند و اندرز می دهد. این رفتار به دلیل کمبود اعتماد به نفس در شخص است. چنان که می دانید کمبود اعتماد به نفس خود را به دوشکل نمایش می دهد. یا شخص رفتار تهاجمی و پرخاشگرانه دارد و یا رفتار منفعلانه و گوشه گیر.

۲- ارتباط منفی و منفعل

در  چنین روش ارتباطی شخص به صورت منفعل عمل می کند. وی به دلیل کاهش اعتماد به نفس آگاهانه سعی می کند از درگیری اجتناب کند. او بحث و ارتباط را نمی پسندد حتی اگر باعث پیشرفت او شود. ترجیح می دهد هرچه زودتر بحث و صحبت تمام شود  حتی اگر نتیجه آن رنج بردن خودش باشد.

خواست های دیگران را به خواسته های خود ترجیح می دهد و اطرافیان هم بیشتر از رفتار او سوءاستفاده کرده و از طرف او تصمیم می گیرند و سهم او را در رابطه انکار می کنند یا به او کار بیشتری ارجاع می دهند.

معمولاً چنان تحت تأثیر احساسات و هیجانات قرار می گیرد که حتی عادی ترین خواسته هایش را هم نمی تواند بیان کند.

 

 

  • ارتباط موثرفعال

در این روش ارتباط که ارتباط از نوع موثر است معمولا ارتباط با نتیجه خوب همراه است. این شخص با خود و احساسات خود رابطه ای آگاهانه دارد. او خود و دیگران را آنطور که هستند می پذیرد زیرا دارای عزت نفس خوبی است. او ارتباط برقرار می کند و برای رسیدن به اهداف خود تلاش می کند. به خوبی به نیازهای خود و طرف مقابل آگاهی دارد و در جهت رسیدن به آنها تلاش می کند.

 شروع یک ارتباط  موثر

معمولا افراد برای شروع ارتباط دچار مشکل هستند. آنها می توانند یک گفتگو را پیش ببرند اما برای شروع آن هیچ راهی بلد نیستند. در این جا چند راهکار ساده برای شروع صحبت ارایه شده است:

  • سلام و لبخند باعث ایجاد جو خوب برای شروع گفتگو می شود. سعی کنید خود را خوش برخورد و خوشحال از حضور در کنار دیگران نشان دهید. این یک سیگنال غیرکلامی مهم در شروع ارتباط است.
  • پرسیدن سوال باز

سوال پرسیدن بهترین روش شروع صحبت است. اما باید سوال به درستی پرسیده شود. مثلا سوالی مثل : آیا شما به شهر تبریز سفر کرده ای؟ جواب می تواند بله یا خیر باشد.

بهتر است سوالاتی بپرسیم که نتوان با بله یا خیر پاسخ داد. مثلا از عبارت :

نظر شما در مورد… چیست استفاده کنید.

پس از شنیدن پاسخ می توانید از چرا؟ برای دریافت توضیحات بیشتر استفاده کنید.

  • توجه و صحبت درباره علاقمندی های طرف مقابل

افراد همواره آماده هستند تا درباره علاقمندی های خود صحبت کنند. اگر از چیزهایی که طرف مقابل دوست دارد صحبت کنید او به راحتی به صحبت ادامه خواهد داد. این علاقمندی می تواند لباس، ورزش، شهر و یا هرچیز دیگری باشد که طرف مقابل شما دوست دارد.

 

منبع:

محمد وفایی

کلینیک هیربد

 

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام