تبلیغات خود شاخهای از بازاریابی
در نگاه ابتدایی بازاریابی و تبلیغات دو موضوع شبیه به یکدیگر به نظر می آیند. اما در حقیقت هدف های این دو شاخه کاملاً از یکدیگر متفاوت می باشد.در حقیقت تبلیغات شامل کلیه ی اقداماتی است که جهت معرفی محصولات به اشخاص مورد استفاده قرار میگیرد، مثلاً استفاده از یک بیلبورد یا تبلیغ رسانه ای جهت معرفی محصولات به مخاطبان. در واقع می توان گفت که تبليغات بيشتر بر جنبه رواني، يعني “ترجيح دادن یک برند” تأکید دارد.بازاریابی، پیاده سازی روش هایی در فضای درآمدزایی است که جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرفکننده سوق می دهد. در حقیقت بازاریابی را فرآیند برنامهریزی و اجرای فعالیتهای مربوط به شکلگیری، قیمتگذاری، ترویج و توزیع ایدهها، کالاها و خدمات دانست .با این تعاریف می توان گفت که تبلیغات خود شاخهای از بازاریابی به حساب میآید.
در برندسازی و فروش ،تبلیغات به عنوان وسیلهای کارآمد مورد استفاده قرار می گیرد. از تبلیغات می توان به عنوان یکی از رایج ترین روشهای خلق شخصیت و استفاده از چهرههای سرشناس نام برد. مثلاً از نام ورزشکاران، خوانندگان و هنرپیشگان برای برندی خاص به مدت زمان طولانی استفاده شود .امروزه در فروش، تأثیر تبلیغات اجتناب ناپذیر است تا جایی که می توان گفت تبلیغات همواره نوعی سرمایهگذاری به حساب می آید. لازم به ذکر است عامل نیروی انسانی در فروش حضوری همانند تبلیغات بصری دارای اهمیت بالایی می باشد. چنانچه نحوه فروش و معرفی محصول به عاملین فروش درست آموزش داده شود خود از جمله عوامل تبلیغات در فروش یک برند است.لازم به ذکر است جهت تبلیغات مؤثر می بایست آهسته آهسته قدم برداشت تا هم مشتریان قدیم فعال بمانند و هم به تعداد مشتریان جدید افزوده شود. این نکته را باید در نظر داشت که عامل هزینه برای به وجود آمدن یک برند و سپس هزینههای تبلیغات برای تبدیل شدن به یک برند معتبر دغدغه امروز بسیاری از شرکت ها می باشد. در نتیجه تبلیغات از جمله مزایای مهم جهت فروش متفاوت است اما مهمتر از آن عامل تولید یک برند است؛ درنهایت اینکه ایمان داریم مشتری همیشه وفادار به یک برند است.
هرساله مبالغ زیادي صرف امور تبلیغاتی می شود بنابر این لازم است انجام تبلیغات به شکلی کارا و مؤثر صورت پذیرد . کاربردهاي تبلیغات بسیار زیاد است با این وجود تمامی آنها داراي ویژگی مشترکی هستند که آن لزوم انتقال یک پیام می باشد.کارگزاران تبلیغات تلاش می کنند از آخرین فناوري هاي ارتباطی و رسانه اي براي معرفی کالا بهره گیرند تا تمایل مخاطب را نسبت به یک محصول یا خدمت جلب کنند.
تبلیغات تاثیر به سزایی در بالا بردن آگاهی مشتری دارد. تبلیغات وسیله ای است که توسط آن ، مشتریان از ابداعات و نوآوری های شرکت آگاه می شوند.با وجود اهمیت بالای تبلیغات بر روی افزایش فروش ، ارزیابی تاثیر آن به سادگی صورت نمی گیرد.یکی از مشکلاتی که بر سر راه مسئولین تبلیغات قرار دارد ، چگونگی ارائه رابط های مشخص بین اثر بخش بودن تبلیغات و بالا بردن سود فروش می باشد.
تبلیغات هدفمند و موفق چگونه است؟
مارک تواین: با داشتن عوامل قدرتمند، به مقصود خود دست می یابید
… و به درستی همین طور است. شکست یا موفقیت فعالیت های بازاریابی ما به نوع کلمات انتخابی برای معرفی تولیدات، خدمات و موقعیت خودمان در تبلیغات بستگی دارد. ما در انتخاب کلمات مختاریم. مشکل اصلی استفاده از کلمات پوچ و بی معنی است. مغز به یک باره از هرگونه فکر خلاق تهی می شود. این دقیقا زمانی است که مجموعه ی جملات تعیین شده برای ایجاد تغییرات اعجاب انگیز در تبلیغات، جادوی خود را از دست می دهند.
منظور، مجموعه ای از عبارات و کلمات از پیش نوشته شده است که با اضافه کردن به متن تبلیغاتمان، نیرویی خارق العاده و همین طور امکان انتخاب گزینه های مختلف را به وب سایت، محصولات و با خدمات ما عرضه می کند. این مجموعه در واقع سفری باورنکردنی از درون کلمات است که به تبلیغات ما جذابیت، رنگ و حس می بخشد. با عبارات حاوی نکات روز می توانیم به تبلیغاتمان جان ببخشیم.
تبلیغات و فروش
هدف اصلی هر تبلیغاتی ابتدا نگه داشتن اعتماد مشتری های ثابت و جذب مخاطبین جدید و جلب اعتماد آنهاست تا تبدیل به مشتری شودند. بنابراین مدیران همواره در پی یافتن راه هایی برای اندازه گیری تاثیر تبلیغات در فروش هستند. در واقع ارزیابی و تحلیل درست از این موضوع که آیا تبلیغات ما بر میزان فروش تاثیر داشته و اگر تاثیر داشته میزان اثر گذاری آن تا چه اندازه بوده بسیار مهم تر از خود سودی است که از طریق تاثیر این تبلیغات داشته ایم. در برند سازی و فروش، تبلیغات به عنوان وسیلهای کارآمد مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه تأثیری که تبلیغات در فروش دارند انکار ناپذیر است تا جایی که می توان گفت تبلیغات همواره نوعی سرمایهگذاری به حساب می آید. لازم به ذکر است عامل نیروی انسانی در فروش حضوری همانند تبلیغات دیداری دارای اهمیت بالایی می باشد. چنانچه نحوه فروش و معرفی محصول به عاملین فروش درست آموزش داده شود خود از جمله عوامل تبلیغات در فروش یک برند است. لازم به ذکر است جهت تبلیغات مؤثر می بایست آهسته آهسته قدم برداشت تا هم مشتریان قدیم فعال بمانند و هم به تعداد مشتریان جدید افزوده شود. این نکته را باید در نظر داشت که عامل هزینه برای به وجود آمدن یک برند و سپس هزینههای تبلیغات برای تبدیل شدن به یک برند معتبر دغدغه امروز بسیاری از شرکت ها می باشد.
تأثیر تبلیغات بر آگاهی از برند و اطلاعات محصولات
شاید اصلیترین نقش تبلیغات در فروش محصولات، افزایش آگاهی از برند است که در نهایت منجر به تبدیل شدن مشتریان بالقوه به خریداران وفادار خواهد شد. آگاهی از برند و آگاهی از ویژگیهای محصولات و خدمات میتواند از طریق برجستهتر کردن مزایای آنها انجام گیرید
تأثیر تبلیغات بر رفتار خرید و افزایش فروش محصولات
یکی از مهمترین تاثیرات تبلیغات بر فروش محصول که عموماً بسیاری از صاحبان کسب و کارها به آن توجه نمیکنند، تأثیر تبلیغات بر رفتار خرید مشتریان است. مراحل و تصمیماتی که مشتری در هنگام خرید از شما پشت سر میگذارد به عنوان رفتار خرید شناخته میشود. تبلیغات اطلاع رسانی دهنده مانند افزایش آگاهی برند، آگاهی از مزیتهای شما و معرفی شرکت یا محصولات و خدمات میتواند تأثیر مثبت زیادی بر رفتار خرید مشتریان داشته باشد. زمانی که مشتری برند شما را میشناسد و نسبت به مزیتهای شما در مقابل رقبایتان آگاه است راحتتر اقدام به خرید از شما خواهد کرد. موضوعی بدون شک نشان دهنده تأثیر تبلیغات بر فروش محصول خواهد بود..
معرفی محصولات جدید از طریق تبلیغات
زمانی که یک محصول جدید در بازار ارائه میشود، اگر تبلیغات مناسبی پیرامون آن انجام گیرد، مردم میتوانند با اطلاعات محصول آشنا شوند. اطلاعات محصول میتواند به مشتریان در تصمیم گیری برای خرید کمک کند و این موضوع باعث افزایش فروش محصول نیز خواهد شد.
تشویق بیشتر مشتریان به خرید از شما
هنگامی تعداد زیادی کسب و کار محصولات مشابهی را به بازار عرضه می کنندف تنها آگاهی از برند و اطلاعات محصول کافی نیست و کسب و کارها باید از طریق روشهای تبلیغاتی مشتریان خود را به خرید محصولات ترغیب کنند. میشود تأثیر تبلیغات بر فروش محصول را به طور واضح در شرکتهایی که مرتباً در حال اطلاع رسانی در مورد دلایل برتری محصولات خود در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار هستند، مشاهده کرد. مشابه تبلیغاتی که اپل در رقابت با سامسونگ یا مایکروسافت برای محصولات خود در نظر گرفته است. نتیجه این تبلیغات این است که اپل به تنهایی بیش از 22 درصد بازار فروش تلفنهای همراه جهان را در اختیار دارد.
یادآوری محصولات ارزشمند شرکت به مشتریان
یادآوری محصولات به مشتریان سابق یکی دیگر از موارد نشان دهنده تأثیر تبلیغات بر فروش محصول است. طبق آمار شانس فروش محصولات به مشتریان سابق بیش از 1.5 برابر بیشتر از شانس فروش محصولات به مشتریان جدید است. به همین دلیل قطعاً این روش تأثیر زیادی بر رشد فروش محصولات خواهد داشت.
آگاهی از برند
صاحبان کسب وکاری که معمولا به تبلیغات توجه ویژه ای دارند و به آن تکیه می کنند، اغلب با سنجش آگاهی مشتری از یک محصول یا برند، اثربخشی تبلیغات را ارزیابی می کنند. پیش فرض این نوع از سنجش این است که رابطه مستقیمی بین تبلیغات و آگاهی مشتری وجود دارد. البته این مدل از سنجش اثربخشی تبلیغات مورد نقد عده زیادی قرار دارد چرا که آگاهی مشتری، نتیجه مستقیم تبلیغات نیست و فاکتورهای زیاد دیگری نیز بر آن تاثیرگذار خواهد بود. این نقد را بر سنجش اثربخشی مستقیم از طریق ارزیابی میزان فروش هم می توان وارد دانست. چون عوامل متعددی غیر از تبلیغات نیز می تواند بر فروش بیشتر تاثیرگذار باشد، اما برای محصولات جدید، تغییر در آگاهی مشتری، اغلب نتیجه تاثیر تبلیغات است.
سنجش میزان اثربخشی تبلیغات
اثربخشی تبلیغات به برند ها کمک می کند تا تشخیص دهند که آیا تبلیغات آنها مورد توجه مخاطبان خود قرار گرفته است یا خیر و آیا بهترین بازده تبلیغات را دارند یا بازده تبلیغات آن ها پایین است . این کار آنها را قادر می سازد نقاط قوت ، ضعف و میزان بازگشت سرمایه در کمپین های خاص را بسنجند ، بنابراین می توانند متناسب با آن تنظیم شوند. با کنترل بیشتر مشتری ها و مسدود کردن تبلیغاتی که نمی خواهند ببینند ، برند ها باید اطمینان حاصل کنند که تبلیغات خود را با ترکیبی کامل از دسترسی و ارتباط انجام دهند. صاحبان کسب و کارهایی که مایل به تبلیغ کردن برند خود هستند در ابتدا و قبل از شروع انجام یک تبلیغات باید میزان انتظاری که از یک تبلیغات دارند را درنظر داشته باشند. آماری که از میزان اثربخشی تبلیغات بعد ازانجام تبلیغات توسط فاکتور های مختلف به دست می آید باید ثبت شود. این فقط به شما می گوید که چه چیزی توانسته مفید واقع شود و انجام دوباره آن به شما کمک میکند یا میزان پیش بینی های شما تا چه میزان درست بوده. پس از اجرای استراتژی شما ، چه اتفاقی می افتد؟ در حین تجزیه و تحلیل عملکرد پس از کمپین ، بینش های واقعی و عملی آشکار می شود. بینش هایی با قدرت سوپر استراتژی های تبلیغاتی آینده
روش های سنجش غیرمستقیم اثربخشی تبلیغات
از آنجایی که سنجش مستقیم اثربخشی تبلیغات بر فروش یک شرکت کار دشواری است، بیشتر شرکت ها به روش های سنجش غیرمستقیم تکیه می کنند. این روش ها، تاثیرات تبلیغات را به طور مستقیم ارزیابی نمی کنند بلکه تاثیر آن بر فاکتورهایی چون آگاهی و نگرش مشتری یا دریافت پیام تبلیغات توسط مشتری را مورد بررسی قرار می دهند که این فاکتورها به شکل غیرمستقیم بر فروش، افزایش سود و دستیابی به اهداف یک کسب و کار تاثیر می گذارند. با وجود تردید در مورد رابطه بین تاثیرات میانی تبلیغات و نتیجه نهایی، جایگزین دیگری برای استفاده از سنجش غیرمستقیم وجود ندارد.
درک مفهوم تبلیغات
مشتریان معمولا تبلیغات را وسیله ای برای به دست آوردن اطلاعات درباره محصول، برند یا شرکتی خاص می دانند. مشتریان تنها در صورتی می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را از تبلیغات به دست آورند که به درستی تبلیغات را فهمیده باشند و پیام و محتوای آن را دریافت کنند. آزمون های مختلفی برای سنجش میزان درک مشتریان از یک تبلیغ وجود دارد. یکی از این آزمون ها، آزمون یادآوری است.
مشتریان، زمانی یک تبلیغ را به یاد می آورند که کاملا آن را فهمیده و درک کرده باشند. روش دیگر برای سنجش این متغیر، پرسیدن سوالاتی درباره موضوعات مطرح شده در تبلیغات است. به این ترتیب می توان از چگونگی درک پیام تبلیغات (درک پیام به صورت ذهنی و درک کامل) توسط مشتری اطلاع یافت. گهگاه با پرسیدن سوال های مختلف از مشتریانِ هدف، می توان اثربخشی تبلیغ را ارزیابی کرد؛ سوالاتی از قبیل «در مورد تبلیغ تلویزیونی جدید ما چه نظری دارید؟ » یا «آیا پیام تبلیغ را به درستی دریافت کردید؟»
پاسخ این سوالات به شما کمک می کند تا بینش کافی درباره تبلیغات خود به دست آورید و با توجه به آنها، تصمیمات جدیدی برای استفاده از شیوه های تبلیغاتی مختلف اتخاذ کنید.
دیده شدن تبلیغات
می دانید که تبلیغاتی موثر است که افراد بیشتری آن را ببینند. هر چقدر که یک تبلیغات بیشتر دیده شود احتمال موفقید آن بیشتر است. اگر نتوانید به صورتی عمل کنید که تبلیغات به درستی پخش شود و مخاطب های بیشتری آن ار ببینند احتمال موفقیت خود در آن تبلیغات را از دست خواهید داد.
اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و یا میخواهید برای برند خود تبلیغات موثری انجام دهید ابتدا باید بدانید که آمار بازدید مجله یا شبکه ای که قصد انجام تبلیغات در آن دارید به چه صورت است. اگر میخواهید یک بیلبورد تبلیغاتی داشته باشید باید بدانید که کدام خیابان یا بزرگراه رفت و آمد بیشتری دارد یا در چه مکان هایی احتمال دیده شدن یک بیلبورد بیشتر است و یا در چه مکانی احتمال اینکه یک نوشته دیده شود وجود ندارد. مثلا خیابان هایی که همیشه ترافیک سنگینی دارد مکانی مناسب برای انجام یک تلیغات خوب بیلبورد است. راننده هایی که در ترافیک مانده اند ناخودآگاه بارها یک تبلیغ مشابه را میبینند و میخوانند . کافی است یک تبلیغ کنجکاو کننده یا جذاب در چنین مکانی نصب کنید که هزارن ماشینی که ساعت ها دراین خیابان ها به آرامی عبور میکنند به برند شما جذب شوند. امروزه دیگر همه میدانند که تبلیغاتی که بر اساس طنز باشد در کشور ما بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد. حتی در بیلبور های تبلیغاتی هم میبینید که فقط عکس بیلبوردی در شبکه های اجتماعی دست به دست میشود که محتوای طنز دارد. یک تبلیغ با طنز خوب خود به خود در دست مردم پخش می شود و تعداد زیادی هر روز آن را میبینند. در واقع با بررسی آمار مخاطبان رسانه های مختلف (مثلا تعداد مخاطبان شبکه های تلویزیونی یا رادیویی که تبلیغ خاصی را پخش کرده اند یا تیراژ روزنامه ها و مجلاتی که تبلیغی را منتشر کرده اند) می توان تا حدودی به میزان دیده شدن تبلیغات پی برد.
در این مقاله به بررسی تأثیر تبلیغات بر فروش محصول پرداختیم. تنها تولید و فروش کالا نمیتواند در عصر حاضر کافی باشد، حتی اگر آن محصول از سطح کیفی بالایی برخوردار باشد بازهم لازم است تا از طرق مختلف مردم را از وجود چنین محصولی آگاه سازیم. از آنجا که امروزه بحث رقابت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و شاهد تعدد کسب و کارهای مختلف در حوزههای گوناگون هستیم در این میان میتوان گفت تبلیغات کارآمد و زیرکانه عامل موفقیت در این رقابت میباشد
شما می توانید تبلیغ خود را در سایت تجارت ممتاز انجام دید برای بهتر دیده شدن و فروش بیشتر
منابع:
فراز اس ام اس
پارس دیتا
هلدینگ ثبتی ملاصدرا
ایران زمین