این روز ها که در شهرها بزرگ ازدیاد جمعیت است مردم ساعت ها در ترافیک بسر می برند و وقت زیادی از آنها تلف می شود . جدا از وقت زیاد ، ترافیک باعث سردرگمی و ناراحتی های عصبی می شود . به همین دلیل مردم ترجیح می دهند کالای مورد نیاز خود را از نزدیک ترین مکان ها خریداری کنند و امکان دارد این کالا ها را با قیمتی بسیار بیشتر تهیه کنند .
با پیشرفت تکنولوژی و پدید آمدن دستگاه ها و ابزار های ارتباطی نوین ، کسب و کار و مشاغل جدید به وجود آمده است . در سال های اخیر شبکه های اجتماعی و تلفن های هوشمند باعث شده است تا تعداد کاربران اینترنت افزایش یابد . این تحولات اینترنت را به بستری برای کسب و کار های مختلف تبدیل کرده است . بسیاری از افراد توانسته اند با استفاده از اینترنت و فضای مجازی منبع درآمد ایجاد نمایند . فروشگاه آنلاین که این روز ها تعدادشان در حال افزایش می باشد یکی از این مشاغل است . این فروشگاه ها با آنکه مجازی هستند اما تعداد زیادی کارمند دارند . فروشگاه آنلاین لوازم خانگی ، فروشگاه آنلاین لباس و فروشگاه آنلاین موبایل و … از این دسته فروشگاه هایی می باشند که کاربران بسیاری را به سمت خود جذب نموده اند .
با توجه به رونق کسب و کار های مجازی بسیاری از مشاغل که به صورت سنتی کار می کنند تصمیم گرفته اند پا به این عرصه فروش آنلاین بگذارند .فروشگاه های اینترنتی علاوه بر مزیت هایی برای فروشندگان مزیت های زیادی نیز برای مشتری ها دارد . ارائه محصول به صورت دیجیتالی بر زندگی مردم تاثیرات مثبت زیادی گذاشته است . بطوری که بسیاری از مردم ترجیح می دهند از فروشگاه های اینترنتی خرید کنند . البته خرید سنتی هنوز هم مانند گذشته رواج دارد . در این مقاله سعی داریم به سوالاتی از قبیل ؛ مزایا و معایب خرید سنتی ، چگونگی ارائه محصول به صورت دیجیتالی ، مزایا و معایب خرید اینترنتی برای خریداران و فروشندگان و … پاسخ داده می شود
فروشگاه اینترنتی و نقش فروشگاه دیجیتالی بر زندگی
با گسترش فناوری و تکنولوژی متقابلا نیاز های زندگی نیز بیشتر می شود . در دنیای امروز که همه کشور ها در حال توسعه و پیشرفت می باشند نیاز های زندگی مردم نیز متفاوت می گردد . در این حال ، وقت و زمان برای همه بسیار اهمیت دارد و مردم می کوشند تا از زمان خود بهترین استفاده را کنند . در میان زمان زیادی صرف خرید مایحتاج اولیه زندگی می شود . در همین راستا افراد خلاق توانستند با نو آوری امکاناتی را فراهم آورند که در وقت و هزینه مردم صرفه جویی شود و از طرف دیگر کسب و کار خودشان رونق پیدا کند . این روز ها کلماتی مانند ؛ خرید آنلاین ، خرید اینترنتی ، فروشگاه آنلاین ، فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه دیجیتالی و از این قبیل عبارات زیاد به گوش می رسد مفهوم همه این کلمات یکی است .
فروشگاه های اینترنتی به صورت سایت ایجاد شده اند البته اخیرا در شبکه های اجتماعی قبیل Instagram , Telegram نیز صفحاتی برای فروش اینترنتی به وجود آمده است . در فروشگاه اینترنتی خریدار می تواند هر آنچه که می خواهد را انتخاب کرده و هزینه آن را یا به صورت اینترنتی یا به صورت نقدی در محل پرداخت نماید سپس وسیله ای که می خواهد به آدرس مورد نظرش ارسال می شود .منظور از خرید سنتی ، خرید معمول مردم است ؛ خرید از مغازه ها و فروشگاه های سطح شهر .
حضور در اینترنت، تصویر بهتری از شرکتتان ارائه میدهد
فقط همین دلیل میتواند برای راهاندازی یک وبسایت جدید و شروع فروش اینترنتی کافی باشد. بدون داشتن وبسایت، وبلاگ یا هر نوع حضور اینترنتی، مشتریان نمیتوانند متوجه شوند شما چقدر در کارتان جدی هستید. امروزه، شرکتهای کوچک و بزرگ در هر صنعتی که باشند، سعی میکنند حضور پُررنگی در اینترنت داشته باشند.
دسترسی به خدمات شرکت شما ۲۴ ساعته میشود
با اینکه خیلی از فروشگاهها، پمپبنزینها و بیمارستانها خدمات ۲۴ ساعته ارائه میدهند، اما این کار برای خیلی از کسبوکارها غیرممکن است. البته، بهتر است بگوییم این کار بدون اینترنت غیرممکن است. یکی از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که این امکان را برای مشتریان فراهم میآورد که هر زمانی از شبانهروز و در هر مکانی، سفارشهای خود را ثبت کنند. تصور کنید این امر چقدر میتواند برای کسبوکار شما سوددهی داشته باشد.
میتوانید خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید
اینترنت به شما این امکان را میدهد تا به سؤالات مشتریان پاسخ دهید، وبینارهایی برای فروش یا تبلیغات برگزار کرده و به مشکلات مشتریان رسیدگی کنید. همهی این کارها بدون اتلاف وقت انجام میشوند. فقط کافی است یک بار ویدئویی یا لیستی از سؤالات رایج تهیه کنید و سالها مشتریانتان را برای دریافت پاسخشان به صفحهی مربوط به آنها ارجاع دهید. با این کار، نه تنها در وقت خود صرفهجویی میکنید بلکه خدمات بهتری نیز به مشتریان ارائه میدهید. مشتریان معمولا دنبال اطلاعات خاصی میگردند. معمولا اطلاعاتی که برای آنها مهم است به دو دسته تقسیم میشود:
- اطلاعاتی برای تصمیمگیری قبل از خرید
- حل مشکلی که در هنگام فرایند خرید بروز میکند
یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی، کم بودن هزینهی راهاندازی کسبوکار اینترنتی است. نیازی به خرید ملک، خودرو و لوازم اداری نیست و فقط به تعداد محدودی کارمند احتیاج دارید. فقط کافی است سایتتان را آماده کرده و کسبوکارتان را راهاندازی کنید. اگر قبلا شرکتی سنتی داشتهاید، این تغییر میتواند خیلی راحتتر انجام شود. شما به فروش همان محصولات قبلی که به اندازهی کافی هم از آن در اختیار دارید، ادامه میدهید و اینترنتی شدن فقط باعثِ افزایش تعداد مشتریانتان میشود.
شما میتوانید با هزینهی خیلی کمی وبسایتی طراحی و راهاندازی کنید. سکوهای آمادهای مانند وردپرس (self-hosted WordPress blog) در اینترنت وجود دارند که این امکان را به شما میدهند خودتان سایتتان را طراحی کنید.
تمام فاصلهها از بین میروند
یکی دیگر از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که فاصلهها را از میان برمیدارد. فاصلهی مشتریان تا فروشگاه شما فقط به اندازهی یک کلیک است. از طریق اینترنت شما میتوانید با مشتریان در تماس باشید، به سؤالات آنها پاسخ دهید و مشکلاتشان را حل کنید. از همه مهمتر اینکه، میتوانید سفارشها و پرداختها را مستقیما دریافت کنید.
میتوانید در هر مکانی که دوست دارید، کار کنید
دوست ندارید زمستان در هوای سرد یا به خاطر آلودگی هوا از خانه خارج شوید؟ آیا از گرما و رطوبت در شهر خود کلافه شدهاید؟ کسبوکار اینترنتی شما را از قیدوبند مکان آزاد میکند و این امکان را برایتان فراهم میآورد که هر جا راحت هستید کار کنید. تا زمانی که ارتباط اینترنتیِ خوبی دارید، میتوانید هر جایی از دنیا که دوست دارید زندگی کرده و کسبوکارتان را مدیریت کنید. خیلی از مردم در یک قاره زندگی میکنند ولی انبار کالاهایشان در قارهی دیگری است. یکی از مهمترین مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه میدهد کسبوکارتان را با سبکِ زندگیتان هماهنگ کنید و نه برعکس. البته استثناهایی هم وجود دارند. بعضی از افراد مانند جراحان، معمارها و نقاشها حتما برای انجام شغلشان به مکان خاصی نیاز دارند.
هزینههای عملیاتی شرکتتان کاهش مییابد
فقط انجام یک کار ساده میتواند هزینهها را به شدت کاهش دهد. بهعنوان مثال، ثبت آنلاین سفارشات باعث میشود دیگر نیازی به کارکنان بخش خدمات مشتریان نداشته باشید. فروش آنلاین این امکان را فراهم میآورد که هم سفارشها و هم پرداختها را اینترنتی انجام دهید. با این کار از تعداد کارکنان و در نتیجه هزینههای اداری و دفتری کاسته میشود.
به جز ثبت سفارشها و پرداختها، بقیهی فعالیتهای تجاریتان را نیز میتوانید به صورت اینترنتی مدیریت کنید. از این فعالیتها میتوان به پرداخت صورتحسابها و قبوض، ردیابیِ سفارشات و فرستادن کالاها نام برد. از دیگر کاربردهای اینترنت، پاسخدهی سریع و آسان به سؤالات و مشکلات مشتریان از طریق سؤالات رایج و انجمنهای آنلاین است.
میتوانید بازار جهانی را هدف بگیرید
شرکتها و فروشگاههای سنتی فقط میتوانند پذیرای تعداد محدودی مشتری در زمانهای خاصی باشند، بگذریم از اینکه خیلی از افراد اصلا خیلی از این شرکتها را نمیشناسند و از وجودشان بیاطلاع هستند. با داشتن یک وبسایت خوب، در هر لحظه صدها و حتی هزاران نفر میتوانند از فروشگاه اینترنتی شما بازدید کنند. تصور کنید اگر بتوانید کالاها و خدمات خود را به تعداد نامحدودی از افراد مشتاق معرفی کنید، تجارت شما میتواند چقدر رونق بگیرد!
البته توانایی برخوردار بودن از هزاران بازدیدکننده تفاوت زیادی با داشتن هزاران بازدید کننده دارد. برای برخوردار شدن از مزایای فروشگاه اینترنتی باید همان کارهایی را انجام دهید که شرکتهای سنتی انجام میدهند: بازاریابی و تبلیغات. باید بیاموزید چطور میتوانید ترافیک وبسایتِ فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید. یکی از روشهای مؤثر و کمهزینه در این راه، استفاده از رسانههای اجتماعی برای معرفی و تبلیغ وبسایتتان است.
سرعت پاسخدهی شرکت افزایش مییابد
یکی از مزایای فروشگاه اینترنتی این است که به شما اجازه میدهد به سفارشهای خرید، پیشنهادات و دیگر نیازهای مشتریان به سرعت و در لحظه پاسخ دهید. فروشگاههای اینترنتی سفارشهای مشتریان را ثبت و تأیید میکنند. در فروشگاهها یا شرکتهای سنتی، ثبت سفارشها معمولا از طریق تماس تلفنی انجام میگیرد و روند ثبت و پیگیری آن توسط کارمندان انجام میشود. بسته به میزان کارهای روزانهی کارکنان، رسیدگی به سفارش ممکن است روزها طول بکشد. اما فروشگاههای اینترنتی با داشتن یک اپلیکیشن مناسب به شما این امکان را میدهند که نه تنها سفارشها، بلکه موجودی انبار، تعداد فروش روزانه و هر چیز دیگری را که لازم دارید، به سرعت چک کنید. پاسخدهی سریع به نیازهای مشتریان، برای آنها رضایت به همراه دارد و برای شما کار اداری کمتر.
مجموعه گسترده ای از محصولات و خدمات
در تجارت الکترونیک، مشتریان می توانند طیف وسیعی از کالاها و خدمات را مشاهده کنند و با مقایسه های سریع، بهترین آن ها را انتخاب کنند. در حالی که در یک فروشگاه فیزیکی، تنها می توانند کالاهای محدودی را مشاهده کنند؛ در حالی که در تجارت الکترونیک آزادی بیشتری برای شناسایی کالای مورد نیازشان و آگاهی از محصولات را دارند.
جلوگیری از مشکلات فروش با پرداخت آنلاین
پرداخت هزینه خرید کالا در فروشگاه های اینترنتی اغلب به صورت آنلاین می باشد و مشتری تا وقتی هزینه خرید را پرداخت نکند نمی تواند کالا را تحویل بگیرد .این کار از بسیار از مشکلات فروش جلوگیری می کند مشکلاتی مانند نسیه ، اصرار مشتری به تخفیف ، کلاهبرداری های پرداختی و … . البته در برخی از فروشگاه ها پرداخت در محل مشتری نیز وجود دارد اما مشتری می داند قیمت کالا ، قیمت نهایی است و باید پرداخت نماید .
جلوگیری از سرقت کالا
این روز ها دغدغه بسیاری از فروشندگان سرقت کالاهای مغازه توسط برخی از افراد سودجو می باشد به همین دلیل انواع دوربین های مدار بسته و مخفی و سنسور خروج کالا و … را در مغازه خود فراهم نموده اند تا سرقت کالا کاهش یابد . همین تجهیزات و سرویس دوره ای آنها هزینه های بسیاری برای صاحبان مغازه ها دارد . همچنین با این تدابیر باز هم برخی از سارقان از ترفند های دیگر استفاده می کنند . این در حالی است که در فروشگاه های اینترنتی چیزی به نام سرقت کالا وجود ندارد .
همکاری با فروشگاه های دیگر
در فروشگاه های آنلاین ، فروشنده می تواند از فروشندگان دیگر نیز کمک بگیرد و آنها با عقد قرار دادی محصولات خود را در فروشگاه مجازی به فروش برسانند . این کار چند مزیت برای هر دو فروشنده دارد ؛ صاحب فروشگاه مجازی در سود فروش شریک می شود ، اگر فروشگاه مورد نظر برند باشد به اعتبار فروشگاه آنلاین می افزاید همچنین برای فروشنده نیز بستری فراهم می شود که محصولات خود را عرضه کند .
به طور کلی طبق گفته های بالا ، فروشگاه آنلاین هم برای خریدار و هم برای فروشنده مزیت های فراوانی دارد . این روز ها خرید اینترنتی نسبت به خرید سنتی طرافداران بیشتری به خود جلب نموده است به طوری که اغلب بازاریاب ها به فروشندگان توصیه می کنند فروش سنتی خود را با فروش اینترنتی توسعه دهند .
پیشنهاد ما به شما سایت تجارت ممتاز می باشد به راحتی یک فروشگاه انلاین داشته باش