موتورسیکلت چیست و چه کاربردی دارد؟
در واقع یک وسیله نقلیه دو چرخ میباشد که از نظر ظاهری شباهت زیادی به دوچرخه دارد با این تفاوت که نیروی مورد نیاز برای حرکت را از طریق بنزین به دست میآورد. برای رانندگی کردن با موتور سیکلت باید مهارت راندن آن را بیاموزید و گواهی نامه موتورسیکلت را دریافت کنید. هنگام استفاده از این وسیله حتی برای یک مسافت کوتاه باید از کلاه ایمنی استفاده کنید. تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی مانند: ماندن در چراغ قرمز، عبور از خیابانی که ورود ممنوع نباشد در مورد موتورسیکلت هم صدق میکند.
تاریخچه استفاده از موتورسیکلت:
برای اولین بار در سال ۱۸۸۵ موتورسیکلت توسط دو شخص آلمانی به نامهای دایملر و مایباخ طراحی و ساخته شد. اولین موتورسیکلت ساخته شده شباهت زیادی به دوچرخه موتوردار داشت و با نام ریت واگن شناخته میشد که در زبان آلمانی به معنای ماشین سواری است. تاریخچه ورود موتورسیکلت به ایران به اواخر دهه ۲۰ خورشیدی بر میگردد و ورود اولین موتور سیکلت ژاپنی به کشور ایران هم به سال ۱۳۴۰ مربوط میشود.
در بازار موتورسیکلت را میتوان به چهار گروه تقسیم کرد:
- موتورهای مخصوص مسابقات یا ریسینگ
- موتورهای مخصوص خیابان
- موتورهای کراس
- موتورهای تریل و …
انواع موتور سیکلت در بازار ایران:
موتورهای مسابقهای(Racing): این موتورها معمولا حجم موتور بالایی دارند و ظرف مدت چند ثانیه سرعت آنها از صفر به صد میرسد. شکل نشستن روی این موتورها به گونهای است که اصول آیرودینامیکی در آنها به خوبی رعایت شده و کمترین میزان اتلاف انرژی را دارند. لازم به ذکر است به دلیل نمایشی شدن این موتورها صدای اگزوز آنها بسیار زیبا میباشد به طوری که کیلومترها جلوتر شنیده میشود.
موتورهای مخصوص خیابان(street): قیمت آنها در مقایسه با نمونه مسابقهای مقداری ارزانتر است و مصرف سوخت پایینتری دارند. برخلاف نمونه قبلی طوری طراحی شدهاند که میزان صدای آنها به حداقل رسیده که درون شهر آلودگی صوتی ایجاد نکند. نسبت به مدل مسابقهای حالت آیرودینامیکی ندارند در نتیجه مقداری از سرعت شما به وسیله باد گرفته میشود. حرکت با آنها خیلی راحت بوده تا بتوانید درون ترافیک شهری جابهجا شوید.
موتورهای تریل یا سنگین: اگر به دنبال یک موتور آفرود مناسب هستید که در هر شرایطی با آن حرکت کنید، بدون شک موتور تریل است. این موتور دارای چرخهای بزرگتر و سیستم تعلیق پیشرفته میباشد که امکان پرش از روی تپه را فراهم میکند. این موتور مناسب افراد بدلکار است و با آن میتوان تمام حرکات نمایشی نظیر دور درجا پرش و تک چرخ را انجام داد. خیلی از افراد به دلیل همه کاره بودن این موتور را به موتورهای دیگر ترجیح میدهند. زیرا هم در شهر و هم در جاده و هم در مسیرهای افرود میتوان از آنها استفاده کرد.
موتورهای کراس (cross): کراس در واقع یک سبک موتورسواری مسابقهای است که بر خلاف مسابقه در پیست در جادههای ناهموار و کوهستانی انجام میشود. موتور کراس شباهت زیادی به موتور تریل دارد، اما از نظر اندازه مقداری از تریل کوچکتر است. بنابراین موتور سوار تسلط بیشتری روی مسابقه دارد. همچنین مثل موتورهای تریل نیاز به گواهینامه متفاوت ندارند. شما با داشتن همان تصدیق موتور تریل میتوانید از آنها استفاده کنید. در واقع میتوان آن را نمونه توسعه یافته موتور تریل دانست.
موتور سیکلت چی بخرم؟
موتورسیکلت کلاچدار: اگر موتور سوار حرفهای هستید و با استفاده از کلاچ مشکلی ندارید پیشنهاد میکنم مدلهای کلاچدار را انتخاب کنید، زیرا این افراد با این مدل به خوبی در خیابانها حرکت میکنند و شتاب و قدرت بیشتری دارند. نگهداری از این موتورها سادهتر است و نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی ندارند.
موتورسیکلت بدون کلاچ: اگر به دنبال یک موتورسیکلت هستید که راندن آن آسان و مصرف سوخت کمتری داشته باشد بدون شک نمونه بدون کلاچ بهترین گزینه است. اگر راحت بودن عبور و مرور را به کم خطر بودن و استهلاک کمتر ترجیح میدهید این برای شما یک انتخاب ایدهال است.
چیزهایی که شما باید قبل از خرید موتور سیکلت در نظر بگیرید :
۱. ایمنی موتور
۲. بیمه نامه موتور
۳. آنچه را برای شما مناسب است خریداری کنید.
۴. تحقیق خود را انجام دهید.
۵. به قدرت خودداری نکنید.
۶. ارتفاع صندلی
۷. وزن موتور سکیل
ایمنی موتورسیکلت: اولین و مهمترین نکته در مورد خرید موتورسیکلت توجه به ایمنی آن است. ضرر مالی را به راحتی میتوان جبران کرد، اما ضرر جانی غیر قابل جبران میباشد بنابراین شما باید موتورسیکلتی را خریداری کنید که از ضریب امنیت و ایمنی بالایی برخوردار باشد.
نوع موتورسیکلت: همان طور که میدانید این وسیله مدلهای مختلفی دارد که شما باید با توجه به سلیقه و سبک رانندگی خود یکی از آنها را انتخاب کنید. برای مسابقه درون پیست باید به سراغ مدلهای مسابقهای بروید و برای رانندگی در شهر موتورهای شهری و برای جاده موتورهای تریل و اگر قصد مسابقه در پیست خاکی و حرکات نمایشی را دارید هم میتوانید از موتور تریل و هم از موتور کراس استفاده کنید.
وزن موتورسیکلت: به وزن موتورسیکلت هم توجه ویژهای داشته باشید. هر چه وزن موتور شما بیشتر باشد راندن آن دشوارتر میشود. همیشه موتور سوارهای حرفهای از موتور سنگین استفاده میکنند. بنابراین اگر تازه وارد موتور سواری شدهاید بهتر است یک موتور سبک را خریداری کنید. این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان میدهد که شما زمین بخورید. در مواردی وزن بالای موتورسیکلت باعث شکستن شدید پا میشود.
تحقیق و پرس و جو: توصیه میکنم حتما قبل از نهایی کردن خرید خود با یک فرد حرفهای در این زمینه مشورت کنید. به عنوان مثال: پرس و جو از یک تعمیرکار موتورسیکلت میتواند خیال شما را از بابت تعمیر و نگهداری از این وسیله راحت کند. از نظر راحتی و شتاب باید با کسی مشورت کنید که آن نمونه را داشته باشد و بتواند در مورد معایب و مزایای آن به شما توضیح دهد. حتی شما میتوانید با یک گشت کوتاه با موتور آن شخص سبک سواری آن را امتحان کنید.
بیمه نامه موتورسیکلت: امروزه با بالا رفتن میزان دیه و افزایش قیمت وسایل نقلیه بدون داشتن بیمه نامه پرداخت خسارت به شخص مورد نظر شما کار سادهاید نیست. از طرفی داشتن مدارک کامل وسیله نقلیه که یکی از آنها بیمه نامه است و همراه داشتن آن الزامی است شما حتما باید وسیلهای را خریداری کنید که بیمه نامه داشته باشد در غیر این صورت موتورسیکلت شما همیشه به وسیله پلیس راهی پارکینگ میشود.
برند محصول: همیشه به سراغ برندهای معرف و شناخته شده بازار بروید، زیرا این محصولات معمولا کیفیت بالایی دارند و از قبل تست شده و امتحان خود را پس دادهاند. از طرفی تجربه هم ثابت کرده تا زمانی که یک جنس باکیفیت و شناخته شده وجود دارد نباید به سراغ برندهای ناشناخته بازار بروید زیرا از کیفیت لازم برخوردار نیستند و با خرید این محصولات زمان و بودجه خود را هدر میدهید.
ارتفاع صندلی: موتورسیکلت هم مانند دوچرخه سایز بندی دارد که سایز آن را با ارتفاع صندلی میتوانید مشخص کنید. پیشنهاد میکنم برای انتخاب ارتفاع صندلی روی موتور نشسته و پای خود را روی زمین قرار دهید. موتور مانند دوچرخه نیست و زمانی که پای خود را روی زمین قرار میدهید باید کف پا مستقیم با زمین در تماس باشد. در غیر این صورت ارتفاع صندلی متناسب با قد شما نخواهد بود.
جدا از این موارد، فاکتورهای دیگری هم وجود دارد که لازم است آن ها را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را انجام دهید:
چگونه و با چه هدفی قرار است از موتور استفاده کنید؟
آیا قصد رفت و آمد روزانه را دارید؟ آیا می خواهید برای تعطیلات آخر هفته با آن گشت بزنید؟ آیا پرشور هستید و می خواهید در مسابقات شرکت کنید؟ یا در اطراف جاده های محلی گشت و گذار کنید؟ این سواالاتی است که قبل از خرید موتور باید از خود بپرسید، زیرا موتورهای زیادی وجود دارد که متناسب با سبک و عملکرد خاص سواری طراحی شده اند.
چقدر می توانید موتورسواری کنید؟
زمانی که هنوز در حال یادگیری موتور سواری هستید، مهم است که از خرید دوچرخه خیلی بزرگ، سنگین یا بسیار قدرتمند دوری کنید. دانستن اینکه چه چیزی می توانید نه فقط از نظر جسمی، بلکه از نظر ذهنی بسیار مهم است. اطمینان از اینکه می توانید هر دو پا را محکم روی زمین قرار داده و آن را کنترل کنید، شروع خوبی است، اما به این فکر کنید که هماهنگی چشم و دست شما چقدر مهم است.
چقدر می خواهید برای موتور خود هزینه کنید؟
“انداختن” موتور سیکلت هنگامی که تازه شروع به رانندگی می کنید یک واقعیت است. آسیب رسیدن به دوچرخه به معنای تعمیر آن است که هزینه بالایی دارد و تعمیر دوچرخه های کوچکتر و ارزان تر در مقایسه با بزرگترها راحت تر و ارزان تر است. همچنین، موتورهای بزرگتر معمولاً به معنای پرداخت بیشتر بیمه است.
آیا آن را دوست دارید؟
آخرین، اما از بسیاری جهات، مهمترین عامل برای بررسی این است: وقتی به موتوری که انتخاب کرده اید نگاه می کنید، آیا دوستش دارید؟ آیا به شما انگیزه می دهد که بیرون بروید و سوار شوید و دنیای اطراف خود را تجربه کنید؟ آیا با خود فکر می کنید، ” این یک موتور سیکلت زیبا و شگفت انگیز است؟”
ویژگیهای موتور سیکلت خوب چیست؟
جالب است بدانید که همزمان با از راه رسیدن تابستان و گرم شدن هوا، بازار خرید و فروش موتور سیکلت داغ میشود؛ چرا که موتور سیکلت وسیلهی نقلیهی سریعی است که در شهرهای بزرگی مانند تهران که خیابانهای آن با ترافیک سنگینی همراه است موجب خواهد شد سریعتر به مقصد برسید.
برای خریداری موتور سیکلتی با ویژگیهای خوب باید مواردی اعم از ایمنی، قدرت و گشتاور، فناوریهای ساخت انجین، تجهیزات جانبی و نیز امکانات آن را مورد بررسی قرار دهید
ایمنی موتور سیکلت
یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص ویژگیهای موتور سیکلت خوب و خرید آن مطرح است ایمنی آن است که باید هنگام خریداری موتور سیکلت هم به آن توجه کنید.
مواردی که باید در خصوص ایمنی موتور سیکلت مورد توجه قرار دهید عبارتند از:
سیستم ترمز دیسکی یا ABS
در موتور سیکلتهایی که در کشور موجود است کمتر موتور سیکلتی را میتوانید بیابید که دارای ترمز دیسکی یا ABS باشد. اما همانطور که خود شما هم میدانید در موتور سیکلتهایی که تقریباً گرانتر از سایر موتور سیکلتها و البته خوش نام هم هستند سیستم آنها از سیستم کاسهای به دیسکی تغییر یافته است.
از جمله ویژگیهایی که ترمزهای دیسکی دارند این است که دارای طول عمر بیشتر هستند و با خنک شدن بسیار سریعتر خود قادر خواهند بود حتی در تعداد ترمزهای بسیار زیادتر و نیز در سرعتهایی که بسیار بالا هستند کارایی بهتری از خود نشان دهند. این نوع سیستمها حفظ جان شما و سرنشینان موتورتان را تضمین خواهد کرد.
سیستم قفل فرمان سوئیچ
با کیفیتترین و جدیدترین موتور سیکلتها به سیستم قفل فرمان سوئیچ تجهیز شدهاند به طوریکه اگر سوئیچ را ببندید فرمان هم قفل میشود.
همین امر سبب خواهد شد که احتمال به سرقت رفتن موتورتان کمتر شود. بنابراین مجهز بودن موتور سیکلت به سیستم قفل فرمان سوئیچ یکی از ویژگیهای موتور سیکلت خوب به شمار میرود.
پایین بودن وزن موتور سیکلت
موتور سیکلتی با ویژگیهای خوب دارای وزنی پایین است. زیرا به هر اندازه که موتور سیکلتی که خریداری میکنید سبکتر باشد راحتتر قادر خواهید بود آن را کنترل کنید و نیز تعادل خود را به راحتی حفظ نمائید.
حفاظهای حرارتی در قسمت اگزوز
چنانچه بر روی اگزوز موتور سیکلتی که حجم بالایی دارد، مثلاً ۲۰۰ سی سی، توجه کرده باشید خواهید دید که بر روی لوله اگزوز یک حفاظ قرار گرفته است. اگر این حفاظ وجود نداشته باشد سبب میشود که پارچه شلوارتان بسوزد و یا حتی در موتورهای تریل هنگامی که سرنشین دوم سوار میشود میتواند منجر سوختگی شدید در ناحیه پا و یا سوختن لباس شود.
داشتن پایه دان و جا دستی برای سرنشین دوم
همانگونه که خود مستحضرید موتورهایی که جا پایههای فلزی دارند میتوانند هنگامیکه سرنشین دوم سوار میشود در حفظ تعادل و نیز کنترل موتور سیکلت به شما کمک شایانی نمایند.
افزون بر این چنانچه برای سرنشین دوم موتور سیکلت جا دستههای نگهدارنده وجود داشته باشد ایمنی و همچنین حفظ تعادل سرنشین تضمین خواهد شد.
مجهز بودن سینی کفی انجین
لازم است بدانید که مجهز بودن سینی کفی انجین برای جلوگیری از وارد شدن هر گونه ضربهای به پوسته انجین میباشد. موتور سیکلتی با ویژگیهای خوب از این قائده مستثنی نیست.
رکابهای تا شونده
یکی از نکاتی که بیشتر افراد به آن توجهی ندارند نوع رکاب موتور سیکلت است.
در صورتیکه رکابهای موتور سیکلت تا نشود خطر زمین خوردنتان از روی موتور سیکلت افزایش پیدا میکند.
مثلاً زمانیکه میخواهید از بین دو جدول در خیابان که پلی در میان آن قرار دارد عبور نمائید چنانچه رکابهای شما ثابت باشد برخورد رکاب به لبههای جدول سبب خواهد شد که تعادلتان به هم بریزد و به زمین بخورید.
نکتهای که ذکر شد در موتورهای کلاس تریل اهمیت بهسزایی دارد چرا که اگر تصمیم به عبور از موانع کوهستانی را داشته باشید این قابلیت خواهد توانست سلامت شما را افزایش دهد.
مجهز بودن سیستم ترمز به کلیدهای استاپ
احتمالاً خود شما هم میدانید کلیدهای استاپ هنگامیکه ترمز میگیرید فعال میشوند و به رانندگان وسیلههای نقلیه دیگر که در پشت سر شما قرار دارند با روشن کردن چراغ خطر هشدار میدهند.
مجهز بودن به حسگرهای وضعیت دنده و جک
لازم است بدانید که این حسگرها کلیدهای بسیار کوچکی هستند. هنگامیکه موتور در وضعیت خلاصی قرار نداشت و یا موتور سیکلت بر روی جک بود، مانع از روشن شدن موتور سیکلت میشود تا به طور ناخود آگاهی موتور سیکلت به حرکت در نیاید.
مجهز بودن حفاظهای مچی فرمان
از دیگر ویژگیهای موتور سیکلت خوب میتوان به مجهز بودن گارد(حفاظ)های مچی فرمان اشاره کرد.
حتماً خود شما هم مستحضر هستید که بیشترین کاربرد این حفاظها برای موتور سیکلتهای گروه تریل است که سبب میشود از وارد شدن هرگونه ضربه به انگشتان دست راننده ممانعت شود.
مجهز بودن به سیستم قطع جریان اضطراری
احتمالاً خود شما دیدهاید که یک کلید قرمز رنگ بر روی کنسول فرمان قرار دارد که راننده موتور سیکلت میتواند با فشار دادن آن بدون بستن سوئیچ بسیار سریع جریان برق را در مدار موتور سیکلت قطع کند تا هنگامیکه مشکلی برای موتور سیکلت به وجود میآید از آتش گرفتن آن جلوگیری شود و یا اینکه در توقفهایی که کوتاه مدت هستند و یا در ترافیکها با این کلید میتوان موتور را خاموش کرد.
افزون بر موارد ذکر شده در بالا مجهز بودن نقاط مختلف موتور سیکلت به شبرنگهای هشدار در شب و همچنین مجهز بودن موتور سیکلت به سیستم ترمز دیسکی به شلنگهای انتقال روغن هیدرولیک فشار قوی که تماماً فلزی باشد میتواند از دیگر ویژگیهای موتور سیکلت خوب باشد.
قدرت و گشتاور
یکی ازمهمترین ویژگیهای موتور سیکلت خوب قدرت و گشتاور است.
مهمترین نکتهای که باید در هنگام انتخاب یک وسیله نقلیه به آن دقت کنید قدرت و گشتار آن است.
به هر اندازه که قدرت بیشتر باشد به طبع میزان کارایی آن نیز بیشتر خواهد بود و هر چقدر که گشتاور بیشتر باشد در نتیجهی آن شتاب اولیه هم بیشتر خواهد بود.
چنانچه تمایل دارید میزان قدرت و گشتاور هر موتور سیکلتی را در یابید میتوانید به سایت تولیدکننده آن مراجعه کنید. اما نکتهای که باید به آن توجه کنید این است که قدرتی که در مشخصات موتور سیکلت درج میشود در واقع قدرت تبلیغاتی و یا اسمی آن میباشد که معمولاً باید بین ۱ تا ۲ درصد از میزان قدرت اسمی آن کم نمائید تا قدرت واقعی آن را به دست آورید.
به عبارتی اینکه قدرت یک موتور ۱۲۵ سی سی برابر ۱۲ اسب بخار است در عمل قدرتی که ایجاد مینماید ۱۰ تا ۱۱ اسب بخار است.
ویژگیهای موتور سیکلت خوب با فناوریهای ساخت انجین
از دیگر مواردی که باید در هنگام خرید موتور سیکلت به آن توجه کنید فناوریهایی است که در طراحی و همچنین ساخت انجین موتور سیکلت به کار رفته است و دارای نقش مهمی در میزان گشتاوری، کاهش هزینههای سرویس و نگهداری، میزان قدرت، کاهش مصرف سوخت، کاهش صدا، کاهش لرزش موتور و غیره دارد.
در هنگام خرید موتور سیکلت به مواردی که در ادامه در فناوری ساخت انجین ذکر میگردد توجه داشته باشید.
بیشترین میزان سوپاپ
به هر میزان که سوپاپهای یک انجین بیشتر باشد قدرت و گشتاور آن بیشتر خواهد بود.
به عنوان مثال ۲ موتور ۱۲۵ سی سی با یک موتور گیربکس را در نظر بگیرید اما یکی دارای ۴ سوپاپ و دیگری ۲ سوپاپ باشد، موتور ۴ سوپاپه خواهد توانست گشتاور و قدرت بیشتری که قابل توجه هم است ایجاد کند.
به هر میزان که سوپاپهای یک انجین بیشتر باشد قدرت و گشتاور آن بیشتر خواهد بود.
به عنوان مثال ۲ موتور ۱۲۵ سی سی با یک موتور گیربکس را در نظر بگیرید اما یکی دارای ۴ سوپاپ و دیگری ۲ سوپاپ باشد، موتور ۴ سوپاپه خواهد توانست گشتاور و قدرت بیشتری که قابل توجه هم است ایجاد کند.
سیستم راه اندازی الکتریکی انجین (Start)
از دیگر ویژگیهای موتور سیکلت خوب مجهز بودن یک انجین به سیستم راه اندازی الکتریکی و یا همان استارت است که البته گفتنی است که این ویژگی یکی از بهترین گزینههای موتور سیکلت است چرا که قادر خواهد بود حتی جان شما را در مواقع زیادی نجات دهد.
به عنوان مثالی تصور نمائید که موتورتان میان خیابانی که به نسبت شلوغ است خاموش شود در این حالت توقف شما حتی برای چند لحظه کوتاه خطرناک خواهد بود. چرا که این امکان وجود خواهد داشت که وسیله نقلیهای با شما برخورد کند.
در بیشتر مواقع انجینهایی که مجهز به هندل هستند به راحتی روشن نمیشوند. اما لازم است بدانید که موتورهایی که استارتی هستند با فشار دادن یک دکمه در شرایط دمایی صفر و یا حتی زیر صفر به آسانی روشن میشود و شما را از محل خطر دور مینماید.
مجهز بودن به سیستمهای خنک کننده آبی یا روغنی
احتمالاً خود شما آگاهی دارید که انجینهایی که به رادیاتورهای روغنی و یا آبی تجهیز شدهاند قادرند در ترافیکهایی که بسیار سنگین هستند و نیز شرایط محیطی گرم هوا، انجین موتور را بهتر خنک نمایند و راندمان و طول عمر انجین را افزایش دهند.
گیربکس ۵ یا ۶ دنده
همان گونه که خود مستحضرید هر چه تعداد دندهها در گیربکس بیشتر باشد سبب میشود که کنترل بر روی سرعت افزایش یابد و انجین نرم و روانتر کار کند. افزون بر این موجب کاهش قابل توجه مصرف سوخت خواهد شد.
سیستم سوخت رسانی EFI
در حال حاضر سیستم سوخت رسانی با نام EFI جایگزین کاربراتهای قدیمی شدهاند که بیشتر مردم و حتی خود شما هم ممکن است آن را با نام انژکتور بشناسید.
این سیستم سبب خواهد شد که مصرف سوخت، کاهش قابل توجهی داشته باشد و انجین بهتر کار کند.
مجهز بودن پیچ تخلیه روغن دو تیکه
لازم است بدانید که در بیشتر مواقع به علت اینکه شیر تخلیه روغن به طور یکپارچه بر روی بدنه انجین در کف قرار گرفته است و به دلیل فشارهای زیادی که بیشتر افراد هنگام سفت کردن این پیچ بر روی موتور وارد میکنند اصطلاحاً پیچ بریده میشود و دندانههایی که بر روی بنده انجین موجود است خراب میشود.
در این صورت تنها راهی که برای بر طرف کردن این مشکل پیش روی شماست این است که پوسته انجین را تعویض کنید و یا اینکه به تراشکاری مراجعه کنید تا دوباره غلاویزه بزند.
اما در موتورهایی که گران قیمت بوده و پیشرفته هستند بالأخص در کلاس موتور سیکلتهای Duall و تریل این مشکل با یک راه حل ساده حل میشود.
راه حل بر طرف کردن این مشکل این است که یک شیر تخلیه دو تکه قرار دهید. به این طریق که پیچ تخلیه بر روی یک کفی فلزی بسته شده و کفی فلزی هم بر روی بنده انجین بسته شده است و در صورتیکه آسیب ببیند فقط تعویض کفه متصل به بدنه انجین کفایت میکند.
مجهز بودن به گیج روغن IPS
یکی دیگر از ویژگیهای موتور سیکلت خوب این است که موتور سیکلت، مجهز به گیج روغن IPS باشد و همانطور که خود میدانید یک دریچه کوچک شیشهای است که مقدار سطح روغن را درون انجین نشان میدهد.
دارا بودن شیر تأمین هوای ثانویه یا Euro3
بهتر است بدانید که شیر تأمین هوای ثانویه یا Euro3 قطعهای بسیار کوچک و ساده است که بسیار کارامد و بیشتر دو منظوره است.
کمک در انتقال بخارات روغن به محفظه داخلی سیلندر و همچنین سوزاندن آن به منظور جلوگیری از وارد شدن مواد سمی به محیط زیست اصلیترین کار شیر تأمین هوای ثانویه یا Euro3 است.
بهبود در روشن شدن انجین در هوای سرد وظیفه ثانویه این شیر است.
مجهز بودن به سیستم بالانسر و فیلتر روغن کاغذی
بهتر است بدانید که سیستم بالانسر یک ساختار ساده است که میزان لرزش درون انجین را کاهش میدهد. در نتیجه سبب میشود که موتورتان در سرعتهای بالا کمترین لرزشها را داشته باشد.
همچنین از دیگر ویژگیهای موتور سیکلت خوب دارا بودن فیلتر روغن کاغذی به جای فیلترهای فلزی است.
فیلترهایی که کاغذی هستند عمل پاکسازی روغن از ذرات معلق در روغن را بهتر انجام میدهند. در نتیجه موجب میشوند که روغن قدرت کاهش اصطکاک خود را دیرتر از دست دهد.
دارا بودن بویینهای غوطه ور در روغن
انجینهایی که بویینهای آنها در روغن غوطه ور هستند دارای این قابلیت هستند که مسافتهای بسیار حتی تا بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را بدون توقف و به آسانی طی کنند.
افزون بر مواردی که در بالا بیان شد بایستی انجین موتور دارای سیستم زنجیر تایم به جای دنده تایم باشد و نیز دارای سیستم جرقه زنی الکتریکی SDI به جای سیستم پلاین CG باشد.
تجهیزات جانبی از ویژگیهای موتور سیکلت خوب
لازم است بدانید که تجهیزات جانبی که شامل مواردی همچون دارا بودن جعبه ابزار، دارا بودن ترک برای حمل بار، دارا بودن نازلهای گریس پمپ به منظور گریس کاری بهتر قسمتهایی که متحرک هستند و همچنین داشتن پایه و قفل مخصوص کلاه کاسکت است از دیگر ویژگیهای موتور سیکلت خوب محسوب میشود.
امکانات
قطع به یقین خود شما هم مستحضرید هر موتور سیکلتی امکانات منحصر به خود را دارد اما موتور سیکلتهایی هم وجود دارند که امکانات بیشتر و بهتری دارند.
قطعاً اگر موتور سیکلتی را خریداری کنید که از امکانات بیشتری برخوردار است هنگام رانندکی با آن لذت بیشتری را تجربه خواهید کرد.
از جمله امکانات موتور سیکلت که میتوان از آنها به عنوان ویژگیهای موتور سیکلت خوب نیز یاد کرد عبارتند از:
- دارا بودن نورهای پایین و بالا و نور کوچک
- داشتن راهنماهای LED
- مجهز بودن به مچیهای چند تکه
- مجهز بودن به پایههای آینه بغل
- دارا بودن فلاشر خطر
- داشتن سیستم هشدار صوتی
- داشتن چراغ سلام
- مجهز به سامانه ساسات دستی بر روی مچی فرمان
- مجهز بودن به جک وسط و جک کناری
- مجهز به مچیهای که دارای قابلیت تنظیم سیم ترمز جلو و سیم کلاچ باشد
- مجهز به چراغ روشن کننده پلاک
- مجهز بودن به کایتهای پلاستیکی نشکن به جای فایبرگلاس هایی که سخت و خشک میباشند.
- مجهز بودن به کمک فنرهای گازی
- مجهز بودن به گیجهای IPS روغن ترمز
- مجهز بودن به صندلیهایی که پهنتر و کشیدهتر میباشد به منظور جلوگیری از خستگی در مسافتهایی که طولانی میباشد.
- مجهز بودن به فیوزهای قطع اضطراری جریان در مدار الکتریکی
- مجهز بودن به کاسه چراغهای فلزی استیل به جای پلاستیکها با لعاب استیل
- مجهز بودن به رینگهایی که تماماً اسپیکی میباشد به دلیل مقاومت بالایی در برابر ضربات دارند.
- مجهز بودن به فیلترهای کاغذی بنزین در قسمتهایی همچون باک و قسمت بعد از خروجی شیر بنزین
در نهایت میتوان گفت که مجهز بودن موتور سیکلت به داشبوردی که تمام دیجیتال میباشد از ویژگیهای موتور سیکلت خوب میباشد: دقت و کیفیت در داشبورد کیلومترهای دیجیتال بسیار زیاد میباشد و به دلیل کیفیت و دقتی که آنها دارند شما دارای امکانات بیشتری اعم از دور موتور دیجیتال، چراغهای وضعیت راهنما، مسافت سنج ثابت و متغیر، چراغ فشار روغن، شمارشگر دنده، شمارشگر حداکثر و حداقل و متوسط بنزین و غیره برخوردار خواهید شد.
بهترین مارک موتور سیکلت:
در واقع شما هیچ وقت نمیتوانید یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک موتورسیکلت معرفی کنید. زیرا برندهای باکیفیت زیادی هستند که در زمینه تولید موتورسیکلت فعالیت میکنند. اگر بخواهیم یک برند خاص را به عنوان بهترین مارک موتورسیکلت به شما معرفی کنیم بیشتر یک کار تبلیغاتی کردهایم و از آنجایی که وب سایت کیمیک یک رسانه علمی و آموزشی است و نه تبلیغاتی در ادامه مطلب لیستی از بهترین برندهای موتورسیکلت موجود در بازار را به شما معرفی میکنیم.
- موتورسیکلت یاماها
- موتورسیکلت هوندا
- موتورسیکلت پرواز
- موتورسیکلت نامی
- موتورسیکلت گلکسی
- موتورسیکلت سحر
- موتورسیکلت دایچی
- موتورسیکلت اپاچی
- موتورسیکلت بنلی
روش نگهداری از موتور سیکلت:
- همیشه با توجه به نوع روغنی که درون موتورسیکلت خود ریختهاید، در زمان مشخص شده با توجه به کیلومتر آن را تعویض کنید.
- درون ترافیک از کلاچ زیاد استفاده نکنید، زیرا مانند خودرو دیسک و صفحه دارند و باعث فرسوده شدن آن میشوید.
- تا حد امکان موتورسیکلت خود را در سایه نگهداری کنید، در صورتی که مجبور به قرار دادن جلوی نور خورشید هستید، حتما از چادر یا کاور مخصوص موتورسیکلت استفاده کنید.
- همیشه قبل از خالی شدن کامل بنزین باک اقدام به سوخت گیری کنید. در غیر این صورت آشغالهای ته باک از صافی عبور کرده و وارد محفظه احتراق میشوند.
- با موتورسیکلتهای شهری تک چرخ نزنید و جاده خاکی نروید، زیرا باعث کاهش طول عمر موتورسیکلت شما میشود.
با توجه به نکاتی که گفته شد، می توانید موتور سیکلت مورد نظر خود را در سایت تجارت ممتاز خرید نماید
منابع:ورندل و واسط کالا